payamarketing payamarketing .

payamarketing

چرا از كلاه آشپزي و پيشبند بايد استفاده كنيم ؟

قبل از اينكه در مورد كلاه آشپزي چيست بدانيد، ابتدا بايد بگوييم كه يكي از ضروري‌ترين بخش‌هاي لباس هر سرآشپزي، كلاه آشپزي است. اين كلاه امروزه در سراسر جهان به عنوان مهم‌ترين بخش از لباس سرآشپزها در رستوران‌ها محسوب مي‌شود. در نتيجه استفاده از آن ضروري است، زيرا قوانين اغلب رستوران‌ها به اين صورت است كه آشپز بايد حتماً كلاه آشپزي به سر بگذارد. زيرا از ريختن موي سر به درون غذا جلوگيري مي‌كند. در نتيجه امروزه در تمامي رستوران‌ها مي‌توان كلاه سرآشپز را پيدا كرد. در اين مقاله مي‌خواهيم درباره كلاه آشپزي صحبت كنيم پس با ما همراه باشيد‌.

كلاه سرآشپز چيست

اما قبل از هر چيزي لازم است به سوال كلاه آشپزي چيست؟ پاسخ دهيم. همانطور كه در مقدمه نيز گفته شد، كلاه سرآشپز يكي از بخش‌هاي بسيار مهم در فرم لباس سرآشپزها است و به عنوان نماد نظافت و پاكيزگي شناخته مي‌شود. سرآشپزها بنا به دلايل مختلفي مانند بهداشتي، زيبايي شناسي و يا دلايل سنتي از اين كلاه استفاده مي‌كنند. به دليل اهميت بالاي اين پوشاك لازم است كلاه سرآشپز از جنس مرغوبي تهيه شود. بهترين جنس براي دوخت اين كلاه، نخ صد در صد طبيعي و يا تركيبي از نخي و پلي‌استر است. زيرا اين جنس باعث مي‌شود كه كلاه سبك باشد و در عين حال قابليت تنفس در كلاه سرآشپز نيز امكان پذير است.

تاريخچه و نحوه پيدايش كلاه آشپزي

هنگامي كه از كلاه آشپزي چيست صحبت مي‌كنيم در ذهن ما يك كلاه بلند و سفيد، مانند فيلم‌ها مجسم مي‌شود. اما همين كلاه تاريخچه و داستان خود را دارد. يكي از اين ماجرا‌ها به اين صورت است كه سرآشپزهاي يوناني از دست عده‌اي از مهاجمان در حال فرار بوده‌اند و به صومعه پناه مي‌آورند. در اين ماجرا نقل مي‌شود كه اين افراد براي اولين بار كلاه آشپزي را مرسوم كردند، زيرا آن‌ها كلاه‌هاي بلند و سفيد راهبان صومعه را گذاشتند تا بتوانند با استفاده از تغيير لباس فرار كنند. اما امروزه كلاه يك جزء مهم در پوشش سرآشپزها است كه در بسياري از مواقع مي‌توان يك سرآشپز حرفه‌اي يا آماتور را به وسيله همين كلاه از يكديگر متمايز كرد.

آغاز رواج كلاه آشپزي

در برخي افسانه‌ها آمده كه در اوايل قرن هفتم ميلادي سرآشپزها در آشور كلاه‌هايي مانند تاج داشتند كه آن‌ها را از ديگر آشپزها متمايز مي‌كرد. در همين زمان، سرآشپزها افراد مهمي براي دربار پادشاه بودند. همچنين از آنجايي كه تعداد بسيار كمي از افراد جامعه مي‌توانستند بخوانند و بنويسند، در نتيجه سرآشپزها افراد باسوادي محسوب مي‌شدند. با اين حال، آن‌ها به دليل محبوب بودن نزد شاه و باسواد بودن و برتري، دائما مورد آزار و اذيت قرار مي‌گرفتند. در نتيجه سرآشپزها به كليساي ارتدوكس يونان پناه بردند و گاهي اوقات براي اينكه بتوانند با خيال راحت رفت و آمد كنند از لباس‌ها و كلاه راهبان استفاده مي‌كردند كه بعدها اين كلاه‌ها به كلاه مخصوص سرآشپز تبديل شد و كلاه آشپزي چيست معناي جديدي پيدا كرد.

 

اضافه كردن كمي خلاقيت با توجه به مد

با وجود اينكه در سراسر جهان از كلاه‌هاي متفاوتي براي سرآشپزها استفاده مي‌شد، هر كلاه خلاقيت و طراحي مخصوص به خود را داشت. بنابراين ممكن است هنگام مشاهده تصاوير كلاه آشپزي به اين موضوع پي ببريد كه آن‌ها با يكديگر تفاوت‌هايي دارند. اما براي توليد همه آن‌ها از متريال رايجي استفاده مي‌شود كه مهم‌ترين آن‌ها، پارچه سفيد و يك لايه پارچه بهداشتي عرق‌گير است كه اين لازمه هر كلاه سرآشپزي محسوب مي‌شود.

در دهه ۱۸۰۰ در فرانسه يك سرآشپز تصميم گرفت كه براي ديگر سرآشپزهاي حرفه‌اي يك فرم و پوشش متفاوت خلق كند. رنگ سفيد انتخاب او بود، زيرا اين رنگ و اين پوشش نشانگر تميزي آشپزخانه و محيط كار بود. هر شخصي كه در آشپزخانه كار مي‌كرد داراي كلاهي با قد متفاوت بسته به درجه كاري خود بود. سرآشپز كه بالاترين درجه كاري را در بين همكاران خود داشت، بلندترين كلاه را مي‌پوشيد و به همين ترتيب قد كلاه‌ها كمتر مي‌شد.

كلاه سرآشپز در دوران مدرن امروزه

كلاه آشپزي چيست؟ امروزه كلاه سرآشپز همچنان به عنوان نماد اقتدار و دانش باقي مانده‌است. اما هنوز هم وجود دارند كساني كه براي پوشاندن سر خود در آشپزخانه از شال يا پارچه‌هاي سنتي مخصوص كشورشان استفاده مي‌كنند. همچنين بسياري از سرآشپزها كلاه‌هاي ديگري مانند كلاه‌هاي بيسبال بر سر مي‌گذارند كه كمتر بهداشتي هستند. البته اينكه سرآشپز بخواهد از اين كلاه استفاده كند يا خير كاملا بستگي به نظر شخصي او دارد. اما بهتر است كه از قوانين بهداشت و سلامت پيروي شود و از اين كلاه‌ها كه نشان رسمي سرآشپزها است، استفاده شود.

فروشگاه اينترنتي دوخت يادگار

فروشگاه اينترنتي دوخت يادگار با دارا بودن بهترين تجهيزات و امكانات در زمينه‌ي توليد لباس و پوشاك فعاليت مي‌كند. در اين فروشگاه انواع روپوش، پيش بند، كلاه، پيراهن، تيشرت، شلوار و هر پوشاكي كه بخواهيد پيدا مي‌كنيد. اين فروشگاه اينترنتي تنوع بسيار بالايي در مدل‌ كلاه‌هاي خود دارد كه باعث مي‌شود كلاه مورد نظر خود را سريعا پيدا كنيد. اگر قصد خريد كلاه آشپزي داريد حتما به اين سايت سر بزنيد. همچنين براي محصولات قيمت منصفانه و تضمين كالا در نظر گرفته شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۲۱:۱۴ توسط:paya موضوع:

چگونه در سامانه موديان ثبت نام كنيم ؟

سامانه موديان مالياتي tp.tax.gov.ir، سامانه اي است كه از طريق ورود به سايت آن، موديان مالياتي مشمول، اين امكان را داشته تا براي ثبت نام و ارسال صورت حساب الكترونيكي و اتصال پايانه هاي فروشگاهي خود به سامانه اقدام نمايند. كليه صاحبان مشاغل (صنفي و غيرصنفي) و اشخاص حقوقي، ملزم به ثبت نام در اين سامانه مي باشند.

يكي از مشكلاتي كه در سال هاي اخير، دولت و به  طور اخص، سازمان امور مالياتي كشور، با آن مواجه شده، بحث فرار مالياتي برخي از موديان بوده كه موجب كاهش قابل توجه درآمدهاي مالياتي دولت و تحميل فشار مضاعف بر ساير موديان مالياتي شده است.

به منظور مقابله با اين مشكل، دولت، اقدامات مهمي را اتخاذ نموده كه يكي از مهم ترين اقدامات آن، تاسيس و راه اندازي سامانه موديان مالياتي بوده كه در قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان، مورد تصريح قانون گذار قرار گرفته است.  بر اساس اين قانون، برخي از موديان مالياتي، ملزم به ثبت نام در اين سامانه و انجام تكاليف قانوني مربوط به آن، من جمله ارسال صورت حساب الكترونيكي بوده و در صورت عدم انجام اين تكاليف، با ضمانت اجراهاي مقرر در قانون، مواجه خواهند شد.

لذا با توجه به اهميت اين سامانه، در مقاله حاضر، ابتدا به معرفي سامانه موديان مالياتي tp.tax.gov.ir و توضيح نحوه ورود به سايت آن و بررسي ثبت نام در اين سامانه پرداخته و در انتها، به اين سوال پاسخ خواهيم داد كه چه كساني بايد در سامانه موديان ثبت نام كنند.

سامانه موديان مالياتي tp.tax.gov.ir چيست

سامانه موديان مالياتي tp.tax.gov.ir، عنوان سامانه اي است كه براي اولين مرتبه، در قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان، مورد تصريح قانون گذار قرار گرفت. هرچند، اين قانون، در سال 1398 به تصويب قانون گذار رسيد، اما تا سال 1401 عملا، سامانه مستقلي، تحت عنوان سامانه موديان مالياتي، تاسيس نشده و طبق اظهارات وزير اقتصاد، قرار است كه در آخر تير ماه سال جاري، سامانه مزبور، راه اندازي و به عموم معرفي گردد. بند پ ماده 1 قانون مذكور، در تعريف سامانه موديان مالياتي، مقرر داشته :

 « سامانه اي است، تحت مديريت سازمان كه در آن، به هر مودي، كارپوشه ويژه اي اختصاص يافته و تبادل اطلاعات ميان موديان و سازمان، منحصرا از طريق آن كارپوشه انجام مي شود. موديان مي توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار يا نرم افزار، اعم از رايانه شخصي، پايانه فروشگاهي، سامانه هاي ابري يا هر وسيله ديگري كه حافظه مالياتي به آن متصل شده باشد، به سامانه موديان متصل شوند. مرجع نهائي ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الكترونيكي، سامانه موديان مي باشد.»

 همچنين، مطابق قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان، موديان مالياتي مشمول، پس از ورود به سايت سامانه و ثبت نام در آن، در ارتباط با سامانه، داراي دو وظيفه اصلي مي باشند:

 صدور صورت حساب الكترونيكي : بر اين اساس، موديان مالياتي مشمول، به جاي ارسال صورت معاملات فصلي در سامانه مربوط به آن، صورت حساب هاي خود را به شكل الكترونيكي، از طريق سامانه موديان مالياتي ارسال نموده و بنابراين، ديگر نياز به ارسال صورت معاملات فصلي از طريق سامانه معاملات فصلي نخواهد بود.

 خرده فروشي ها و واحدهاي صنفي كه به طور مستقيم، با مصرف كننده نهايي در ارتباط بوده، علاوه بر ارسال صورت حساب الكترونيكي، موظف بوده تا پايانه هاي فروشگاهي خود، اعم از دستگاه كارتخوان بانكي (pos) و درگاه پرداخت الكترونيكي خود را در سامانه موديان مالياتي ، ثبت و به اين سامانه، متصل نمايند.

 با توجه به توضيحات فوق، در پاسخ به اين سوال كه سامانه موديان مالياتي چيست، مي توان گفت، سامانه موديان مالياتي tp.tax.gov.ir، سامانه اي است كه از طريق ورود به سايت آن، موديان مالياتي مشمول، اين امكان را داشته تا براي ثبت نام، بررسي و ارسال صورت حساب الكترونيكي و اتصال پايانه هاي فروشگاهي خود به سامانه اقدام نمايند.

براي ثبت نام در سامانه موديان مالياتي به لينك زير مراجعه كنيد :

https://pishrohesab.com/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

ورود به سامانه موديان مالياتي tp.tax.gov.ir

موديان مالياتي مشمول، براي اينكه بتوانند از امكانات سامانه موديان مالياتي، همانند امكانات سامانه عمليات الكترونيكي امور مالياتي استفاده نموده و تكاليف قانوني خود را مطابق قانون پايانه هاي فروشگاهي انجام دهند، لازم است تا ابتدا براي ورود به سايت موديان اقدام نمايند. لذا، در اين بخش، به توضيح نحوه ورود به سايت سامانه موديان پرداخته كه مطابق راهنماي تصويري زير مي باشد:

 مرورگر دستگاه خود را باز كرده و آدرس سامانه موديان مالياتي، يعني tp.tax.gov.ir را در آن، جست و جو نماييد تا مطابق تصوير زير، وارد صفحه اصلي سايت شويد. 

اكنون، همانطور كه ملاحظه مي كنيد، مي بايست، به منظور ورود به سايت موديان، كد ملي(براي اشخاص حقيقي) يا شناسه ملي(براي اشخاص حقوقي) و كلمه عبور خود را در كادرهاي مربوطه وارد كرده و پس از وارد كردن عدد تصوير امنيتي، بر روي دكمه ورود به پنل كاربري كليك نماييد.

لازم به ذكر است كه چنانچه موديان مالياتي، داراي نام كاربري و كلمه عبور نمي باشند، لازم است تا پيش از ورود به سايت سامانه موديان مالياتي، براي ثبت نام و دريافت اطلاعات ورود، اقدام نمايند كه ما در بخش بعد، به بررسي ثبت نام در اين سامانه خواهيم پرداخت.

صندوق مكانيزه فروش، صندوقي است كه برخي مشاغل، بايد براي تهيه و ثبت اطلاعات آن، در سامانه مربوطه اقدام نمايند. عدم تهيه اين صندوق و ثبت آن در سامانه، از طريق گزينه صندوق فروش، جريمه اي معادل، 2 درصد ميزان فروش را در پي خواهد داشت.  براي دريافت اطلاعات بيشتر در اين زمينه، مطالعه مقاله زير توصيه مي شود.

نحوه ثبت نام در سامانه موديان مالياتي

در سال هاي اخير، سازمان امور مالياتي كشور، سامانه هاي متعددي، نظير سامانه اظهارنامه مالياتي را تاسيس و راه اندازي نموده كه پيش شرط استفاده از  امكانات و خدمات اكثر اين سامانه ها، ثبت نام در آن ها مي باشد.
سامانه موديان مالياتي tp.tax.gov.ir نيز مستثني از اين امر نبوده و موديان مالياتي مشمول، براي ورود به سايت اين سامانه و استفاده از خدمات آن، ابتدا، ملزم به ثبت نام در آن مي باشند. به همين دليل، در ادامه، ضمن يك راهنماي تصويري، به بررسي ثبت نام در سامانه موديان و نحوه انجام آن مي پردازيم.

به منظور ثبت نام در سامانه موديان مالياتي، آدرس درگاه ملي خدمات ماليات، يعني my.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود جست و جو كنيد تا مطابق تصوير زير، وارد صفحه اصلي درگاه شويد. پس از ورود به درگاه، بر روي دكمه ثبت نام كليك نماييد.

چه كساني بايد در سامانه موديان مالياتي ثبت نام كنند

در بخش هاي قبل، به معرفي سامانه موديان مالياتي tp.tax.gov.ir پرداخته و گفتيم كه سامانه اي است كه از طريق ورود به سايت آن، موديان مالياتي مشمول، اين امكان را داشته تا براي ثبت نام و ارسال صورت حساب الكترونيكي و اتصال پايانه هاي فروشگاهي خود به سامانه اقدام نمايند. همچنين، در ادامه، نحوه ورود به سايت سامانه و ثبت نام در آن را نيز بررسي كرديم.

اما، يكي از سوالات مهمي كه در رابطه با سامانه موديان، مطرح مي گردد، اين مساله بوده كه چه كساني بايد در سامانه موديان مالياتي ثبت نام كنند؟ لذا، در اين بخش، به اين سوال، پاسخ داده و خواهيم گفت كه كدام گروه از افراد، بايد براي ثبت نام در سامانه موديان و انجام تكاليف آن، اقدام نمايند.

بند ج ماده 1 قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان، در مورد اشخاص مشمول اين قانون، مقرر داشته: « كليه صاحبان مشاغل (صنفي و غيرصنفي) و اشخاص حقوقي موضوع فصلهاي چهارم و پنجم باب سوم قانون ماليات هاي مستقيم مصوب 3/12/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، مشمول اين قانون هستند...»

بنابراين، در پاسخ به اين سوال كه چه كساني بايد در سامانه موديان مالياتي tp.tax.gov.ir ثبت نام كنند، بايد گفت، دو گروه از موديان مالياتي، علاوه بر ثبت نام اظهارنامه مالياتي، موظف به ثبت نام در اين سامانه و انجام تكاليف آن نيز بوده كه اين دو گروه، عبارتند از:

كليه اشخاص حقيقي كه از صاحبان مشاغل بوده؛ اعم از اينكه اين مشاغل، صنفي يا غير صنفي باشد.

كليه اشخاص حقوقي؛ اعم از شركت هاي تجاري و اشخاص حقوقي غير تجاري(صرفا نسبت به درآمد ناشي از فعاليت‌ هاي انتفاعي خود )

 فعال سازي كارت خوان، به صورت آنلاين و از طريق درگاه ملي خدمات ماليات انجام شده و نياز به ارائه مدارك و پرداخت هزينه از سوي متقاضيان ندارد. براي دريافت اطلاعات بيشتر در اين زمينه، مطالعه مقاله زير توصيه مي شود.

 

 

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۳۰:۲۹ توسط:paya موضوع:

بخشودگي جرائم سامانه موديان مالياتي

الزام اشخاص حقوقي به اجراي سامانه موديان

با توجه به فراخوان سوم سازمان امور مالياتي كشور ، ساير اشخاص حقوقي به استثناء اشخاص حقوقي موضوع ماده ۱۶ قانون دائمي ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ ملزم به رعايت مقررات سامانه موديان هستند و بايد از ابتداي فروردين ماه سال جاري نسبت به صدور صورت حساب هاي الكترونيكي اقدام نمايند . اما با گذشت يك ماه از سال ، هنوز بيشتر اشخاص مشمول موفق به اسقرار زيرساخت هاي مورد نياز سامانه موديان نشده اند و به لحاظ قانوني عدم ارسال صورت حساب ها به صورت الكترونيك مشمول جريمه اي معادل ۱۰ درصد فروش هاي ارسال نشده به سامانه خواهد بود .

بخشنامه سازمان امور مالياتي در خصوص شرايط تقسيط و بخشودگي جرايم

 سازمان امور مالياتي كشور به منظور تكريم موديان مالياتي بخشنامه اي به شرح زير صادر كرد :

” نظر به درخواست هاي متعدد مطرح شده و در جهت تكريم موديان محترم مالياتي كه در حال آماده سازي شرايط صدور صورتحساب الكترونيكي مي باشند، در هر يك از حالت هاي زير امكان تقسيط و بخشودگي جرائم در اجراي تفويض اختيار مذكور فراهم مي باشد:  در مورد موديان با فعاليت پيمانكاري يا ساير فعاليت هايي كه با توجه به ماهيت فعاليت صدور صورتحساب در دوره هاي مشخص انجام و در حال حاضر صدور صورتحساب موضوعيت ندارد، با تشخيص اداره كل و به شرط اخذ شناسه يكتاي حافظه مالياتي

 موديان منحله و فاقد فعاليت كه به علت عدم فعاليت صدور صورتحساب الكترونيكي موضوعيت ندارد ، با تشخيص اداره كل امور مالياتي و مودياني كه در حال آماده سازي سامانه ها براي صدور صورت حساب هاي الكترونيكي مي باشند در صورت ارائه تعهد مبني بر اخذ شناسه يكتاي حافظه مالياتي و صدور صورتحساب الكترونيكي حداكثر ظرف مدت يك ماه، در اجراي اين بند تقسيط يا بخشودگي جرائم مشروط به ايفاي تعهد در زمان مقرر صورت گيرد و در صورت عدم انجام تعهد در زمان مقرر موافقت با بخشودگي جرائم و تقسيط حسب مورد لغو مي گردد. همچنين اين امر به منزله تمديد فراخوان نبوده و مشمول جرائم مقرر در قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان خواهند بود. “

بخشنامه بخشودگي جرائم قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان

 

طي بخشنامه صادره مورخ 1402/01/22 سازمان امور مالياتي

پيرو قسمت اخير نامه شماره 200/313/د به تاريخ 1402/01/07 در خصوص شرط صدور صورتحساب الكترونيكي براي تفويض اختيار بخشودگي جرايم و تقسيط بدهي براي مودياني كه جهت صدور صورتحساب الكترونيكي فراخوانده شده‌اند، نظر به درخواستهاي متعدد مطروحه و در جهت تكريم موديان مالياتي كه در حال آماده سازي شرايط صدور صورتحساب الكترونيكي مي‌باشند در هر يك از حالتهاي زير امكان تقسيط و بخشودگي جرايم در اجراي تفويض اختيار مذكور فراهم مي باشد.

1- در مورد موديان مالياتي با فعاليت پيمانكاري يا ساير فعاليتهايي كه با توجه به ماهيت فعاليت صدور صورتحساب در دورهاي مشخص انجام و در حال حاضر صدور صورتحساب موضوعيت ندارد با تشخيص اداره كل امور مالياتي و به شرط اخذ شناسه يكتاي حافظه مالياتي.

جريمه عدم ثبت نام و عضويت در سامانه موديان

اولين مورد از جرايم مالياتي سامانه موديان، مربوط به عدم ثبت نام در سامانه موديان مالياتي است. در صورت عدم توجه به فراخوان سامانه موديان و ثبت نام نكردن در اين سامانه، افراد مشمول جريمه خواهند شد. جريمه عدم ثبت نام در سامانه موديان يا عدم استفاده از پايانه‌هاي فروشگاهي، حافظه مالياتي، شناسه يكتاي مالياتي و استفاده از حافظه مالياتي ساير موديان يا واگذاري حافظه مالياتي خود به ديگران، پرداخت ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش يا ۲ ميليون تومان وجه (هر كدام بيشتر باشد) به سازمان امور مالياتي در نظر گرفته مي‌شود.

با وجود تورم، تمركز بر جريمه معادل ۱۰ درصد مبلغ فروش است و مبلغ ۲ ميليون تومان بيشتر به‌منظور رعايت اصول نوشتار قانون نوشته شده و اجرا نمي‌شود. علاوه‌بر جريمه ۱۰ درصدي نسبت به مبلغ فروش، محروميت از مشوق‌هاي قانوني از جمله نرخ صفر مالياتي (ماليات چيست؟) براي واحدهاي داراي مجوز مربوطه و عدم بهره‌مندي از ماليات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون ماليات‌هاي مستقيم نيز بايد در نظر داشت.

جريمه عدم اعلام شماره حساب‌هاي بانكي تجاري

طبق بند پ ماده ۲۲ قانون جديد سامانه موديان و پايانه‌هاي فروشگاهي، عدم اعلام شماره حساب‌هاي بانكي تجاري مشمول ۱۰ جريمه نسبت به عملكرد و فروش انجام‌شده از طريق آن حساب بانكي خواهد بود. علاوه‌بر اين، افراد خاطي از اعمال معافيت‌هاي مالياتي، نرخ صفر و مشوق‌هاي موضوع قانون ماليات‌هاي مستقيم در همان سال مالي محروم خواهند شد.

مقاله پيشنهادي : سامانه موديان مالياتي چيست ؟

جريمه عدم ارائه صورتحساب چاپي فروش به خريدار

طبق بخشنامه سامانه موديان و قوانين مربوط به جرايم مالياتي سامانه موديان، درصورتي‌كه فروشنده يا صاحب واحد اقتصادي از ارائه صورتحساب چاپي به خريدار خودداري كرده يا اقدام به حذف يا مخدوش كردن صورتحساب كند، مشمول جريمه‌اي معادل ۲ درصد از مبلغ صورتحساب يا ۲ ميليون تومان وجه (هر كدام بيشتر باشد) خواهد شد. پيش از بررسي يا ارائه صورتحساب‌هاي خود مي‌توانيد نسبت به بررسي سوابق مالي و پرونده مالياتي من در سامانه my.tax.gov.ir اقدام كنيد.

جريمه عدم ارسال صورتحساب به صورت الكترونيكي به سامانه موديان

واحدهاي اقتصادي كه بعد از قيمت‌گذاري كالاها، از صدور صورتحساب الكترونيكي خودداري كنند، مشمول جريمه‌اي معادل ۱۰ درصد مبلغ مجموع فروش انجام‌شده يا ۲ ميليون تومان وجه (هر كدام بيشتر باشد) خواهند شد. 

جريمه عدم اعلام تعطيلي يا گزارشات فروش واحد اقتصادي

در بررسي جرايم مالياتي سامانه موديان به بررسي يكي از مهم‌ترين موارد مي‌رسيم. طبق بند ث ماده ۲۲ قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان، در صورت تعطيلي موقت يا دائم واحد تجاري يا انحلال آن واحد، اگر مودي اين مورد را در سامانه موديان گزارش نكند، مشمول پرداخت ۱ درصد جريمه مبلغ فروش گزارش‌نشده مي‌شود. در‌صورتي‌كه مودي نسبت به تغيير شغل يا تغيير محل فعاليت نيز اقدام كند، طبق ماده ۱۴ قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان، مشمول جريمه خواهد شد.

مشابه اين قانون جرايم مالياتي سامانه موديان در اين مورد،‌ براي سامانه ارزش افزوده نيز صدق مي‌كند. سازمان امور مالياتي براي ارسال اظهارنامه مالياتي مهلتي را در نظر گرفته و اگر موديان مالياتي در تاريخ مقرر نسبت به جمع‌اوري و ارسال اطلاعات خود نكنند، مشمول جريمه خواهند شد. موديان حتي در صورت نداشتن فعاليت مالي بايد نسبت به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده خود اقدام كنند.

قوانين مربوط به بخشودگي جرايم مالياتي سامانه موديان

طبق قوانين بخشودگي جرايم مالياتي سامانه موديان، در تبصره ۱ و ۲ ماده ۲۲ قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان داريم:

  • تبصره ۱: مبلغ جريمه‌هاي ثابت مندرج در اين قانون، هر سال متناسب با نرخ تورم سالانه براساس آخرين اعلام بانك مركزي توسط سازمان امور مالياتي كشور اعلام خواهد شد.
  • تبصره ۲: سازمان امور مالياتي كشور نمي‌تواند بيش از ۵۰ درصد جريمه‌هاي موضوع اين ماده را مطابق با ماده ۱۹۱ قانون ماليات‌هاي مستقيم موردبخشودگي قرار دهد.

در صورت اعمال جريمه‌هاي موضوع بندهاي «الف» و «ث» اين ماده، جريمه موضوع ماده ۱۶۹ قانون ماليات‌هاي مستقيم اعمال نخواهد شد. همچنين، در صورت اعمال جريمه‌هاي مذكور در بند «ب»، جريمه‌هاي ذكرشده در بندهاي «الف» و «ت» اعمال نمي‌شوند.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۰۹:۲۴ توسط:paya موضوع:

براي انجام سامانه موديان مالياتي به كجا مراجعه كنم ؟

يكي از چالش‌هايي كه دولت و علي‌الخصوص، سازمان امور مالياتي در سال‌هاي اخير با آن مواجه بوده است، فرار مالياتي برخي از موديان بوده كه موجب كاهش قابل توجه درآمدهاي مالياتي دولت و تحميل فشار مضاعف بر ساير موديان مالياتي شده است.

براي رفع اين مشكل، دولت اقدامات مهمي را اتخاذ كرده است كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها، تاسيس و راه‌اندازي سامانه موديان مالياتي بوده كه در قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان، مورد تصريح قانون‌گذار قرار گرفته است. بر اساس اين قانون، برخي از موديان مالياتي، ملزم به ثبت‌نام در اين سامانه و انجام تكاليف قانوني مربوط به آن، از قبيل ارسال صورت‌حساب الكترونيكي بوده و در صورت عدم انجام اين تكاليف، با ضمانت اجراهاي مقرر در قانون مواجه خواهند شد.

به علت مشكلات موجود از جمله نبود زيرساخت مناسب، اجراي قانون سامانه موديان مالياتي تا سال 1401 به تاخير افتاد. اما از شهريور 1401 تا ابتداي دي ماه 1402 طبق جدول اعلامي، تمامي موديان موظف به ثبت‌نام در سامانه موديان مالياتي شده‌اند. در اين مقاله به معرفي سامانه موديان مالياتي، نحوه ثبت نام در اين سامانه و بايدها و نبايدهاي آن مي‌پردازيم.

سامانه موديان مالياتي چيست؟

در واقع اين سامانه در جمع‌آوري ماليات‌ها و بدهي‌هاي مالياتي از طريق اينترنت، به دولت كمك مي‌كند تا از فرآيند ساده‌تر و ايمن‌تري برخوردار شوند. همچنين اين سامانه آنلاين به كاربران امكان مي‌دهد تا از طريق اينترنت ماليات خود را پرداخت كنند. هدف از ايجاد اين سامانه، سهولت و ايمني در پرداخت ماليات است.

چه كساني بايد در سامانه موديان مالياتي ثبت نام كنند؟

براساس متن بند ج ماده 1 قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان:

«كليه صاحبان مشاغل (صنفي و غير صنفي) و اشخاص حقوقي موضوع فصل‌هاي 4 و 5 باب سوم قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب 12/03/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، مشمول اين قانون هستند. در اين قانون هرگاه از واژه مودي استفاده مي‌شود، مراد اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصريح شده باشد»

بنابراين كليه صاحبان مشاغل صنفي و غيرصنفي و اشخاص حقوقي ملزم به ثبت نام در سامانه موديان مالياتي هستند؛ براي مثال:

  • شركت‌هاي تجاري، شركت‌هاي سهامي خاص و سهامي عام، شركت‌هاي مسئوليت محدود و ساير شركت‌هاي حقوقي
  • موسسات خيريه، بنيادها و ساير موسسات غيرانتفاعي
  • اشخاص حقيقي كه به عنوان مجري فعاليت‌هاي تجاري عمل مي‌كنند؛ از جمله اشخاصي كه مشاغل خود را به عنوان مشاغل خودكار، فروشگاه آنلاين، مشاغل خانگي و غيره اداره مي‌كنند.
  • افراد حقيقي و حقوقي كه درآمدي دريافت مي‌كنند كه بايد ماليات پرداخت شود؛ از جمله درآمدهايي كه از اجاره واحدهاي مسكوني، درآمدهاي حقوق و دستمزد، درآمدهايي كه از فروش كالاها و خدمات كسب مي‌كنند و غيره.
  • فعالان اقتصادي كه در مناطق ويژه اقتصادي مستقر هستند و حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغ پيشنهادي هيات وزيران بيشتر باشد.

لطفا توجه داشته باشيد كه ليست بالا تنها يك فهرست كلي است و ممكن است در مواردي خاص، افراد ديگري نيز موظف به ثبت‌نام در سامانه موديان مالي باشند.

چه كساني نبايد در سامانه موديان مالياتي ثبت نام كنند؟

به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و با تصويب هيئت وزيران و تبصره ماده 2 قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان مالياتي حقوقي ، مودياني كه كالا و خدمات معاف از ماليات بر ارزش افزوده ارائه مي‌كنند و همچنين مودياني كه به علت ماهيت كسب‌وكار آن‌ها، امكان عضويت در سامانه و صدور صورتحساب الكترونيكي را ندارند، از ثبت‌ نام در سامانه موديان مالياتي معاف هستند؛ از جمله:

  • اشخاص حقيقي موضوع ماده (81) قانون ماليات‌هاي مستقيم مانند فعاليت‌هاي كشاورزي، دامپروري، دامداري، پرورش ماهي، زنبور عسل و پرورش طيور، صيادي و ماهيگيري، نوغان‌داري، احياي مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبيل و نخيلات.
  • اشخاص حقيقي موضوع ماده (142) قانون ماليات‌هاي مستقيم مانند كارگاه‌هاي فرش دستباف، صنايع دستي و شركت‌هاي تعاوني و اتحاديه‌هاي توليدي مربوطه.

جريمه عضو نشدن در سامانه موديان

مشمولين قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان ، اگر نسبت به ثبت نام در سامانه موديان اقدام نكنند، جريمه عدم ثبت نام در سامانه موديان مالياتي ، مشمول جريمه‌اي به ميزان 10 درصد فروش انجام شده از اين طريق و يا 20 ميليون ريال (هر كدام كه بيشتر باشد) مي‌شوند. همچنين از كليه معافيت‌ها، نرخ صفر و مشوق‌هاي مالياتي قانون ماليات‌هاي مستقيم محروم خواهند شد.

جريمه صادر نكردن صورتحساب الكترونيكي

طبق ماده 22 قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان ، در صورتي كه مودي در سامانه موديان ثبت نام كند، اما نسبت به صدور صورتحساب الكترونيكي اقدام ننمايد، مشمول جريمه‌اي به ميزان 10 درصد فروش انجام شده از اين طريق و يا 20 ميليون ريال (هر كدام كه بيشتر باشد) مي‌شود.

مشوق هاي مالياتي

  • در 5 سال اول پس از استقرار سامانه موديان به منظور تشويق صاحبان مشاغل، معادل بيست درصد (20%) ماليات بر ارزش افزوده‌اي كه مودي در هر دوره به سازمان پرداخت مي‌كند يا يك درصد (1%) فروش وي (هر كدام كمتر باشد)، حداكثر تا شصت ميليون (60،000،000) ريال در هر دوره مالياتي به عنوان پاداش همكاري مودي، از ماليات بر ارزش افزوده دوره بعدي وي (و در صورتي كه بيش از ماليات آن دوره باشد، دوره‌هاي بعد از آن) كسر مي‌شود.
  • پاداش موديان موضوع اين ماده كه طبق قانون، مشمول ماليات بر ارزش افزوده نيستند، از ماليات عملكرد آنها در همان سال كسر مي‌شود. پاداشي كه به اين موديان تعلق مي‌گيرد، از پنجاه درصد (50%) ماليات عملكرد ابرازي آنها بيشتر نخواهد بود.
  • سازمان مكلف است اظهارنامه هاي ماليات بر عملكرد آن دسته از اشخاص مشمول را كه تمامي مقررات اين قانون را رعايت كرده‌اند و آن را بر مبناي اطلاعات مندرج در سامانه موديان تنظيم و در مهلت مقرر ارائه نموده‌اند، از طريق انطباق با اطلاعات موجود در پايگاه داده سازمان راستي آزمايي نموده و در صورت عدم مغايرت با اطلاعات پايگاه مذكور، اظهارنامه تسليمي را بدون رسيدگي قبول كند.
  • آن دسته از اشخاص مشمولي كه تمامي تكاليف مقرر در اين قانون را رعايت كرده و از نرم‌افزارهاي حسابداري مورد تأييد كارگروه راهبري سامانه موديان استفاده مي‌كنند، از ارائه دفاتر يا اسناد و مدارك موضوع قوانين ماليات هاي مستقيم و ماليات بر ارزش افزوده مستثني كند.

مزاياي سامانه موديان مالياتي

سامانه موديان مالياتي در كشورهاي مختلف به عنوان يكي از مهم‌ترين و جديدترين فناوري‌هاي ارتباطي بين دولت و شهروندان به كار مي‌رود. اين سامانه ‌داراي مزاياي زيادي است كه در زير توضيح داده‌ شده‌اند:

  1. افزايش شفافيت: در اين سامانه، مشخصات شهروندان به همراه اطلاعات مالي آن‌ها براي دولت قابل دسترسي هستند كه اين باعث شفافيت بيشتر در امور مالي و مالياتي مي‌شود.
  2. كاهش هزينه‌ها: با استفاده از سامانه موديان مالياتي، هزينه‌هاي مربوط به ارسال مكاتبات، حضور در دفاتر مالياتي و غيره به شدت كاهش مي‌يابد.
  3. افزايش سرعت و دقت: با استفاده از سامانه موديان مالياتي، ارسال اطلاعات مالي و مالياتي به دولت به شكل آنلاين انجام مي‌شود. اين باعث سرعت و دقت بيشتر در ارائه اطلاعات مالي و مالياتي مي‌شود.
  4. جلوگيري از تقلب:  با استفاده از سامانه موديان مالياتي، اطلاعات مالي و مالياتي شهروندان به شكل آنلاين به دولت ارسال مي‌شود. اين باعث جلوگيري از تقلب در ارائه اطلاعات مالي و مالياتي مي‌شود.
  5. سهولت در پرداخت ماليات:  با استفاده از سامانه موديان مالياتي، پرداخت ماليات بسيار ساده‌تر و سريع‌تر مي‌شود. اين سامانه به كاربران امكان مي‌دهد تا در هر زماني كه بخواهند، ماليات خود را پرداخت كنند.

در زير چند مورد از تغييرات مهم ناشي از اجراي قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان ذكر شده است:

  • ممنوعيت مراجعه به محل فعاليت موديان
  • عدم نياز به ارسال اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده
  • عدم نياز به ارسال گزارش معاملات فصلي
  • قبول كردن اظهارنامه مالياتي بدون بررسي
  • عدم نياز به ارائه دفاتر، اسناد و مدارك حسابداري
  • ايجاد محدوديت براي صدور صورتحساب الكترونيكي

آيا خريدار نيز بايد فاكتور خريد خود را در سامانه موديان ثبت كند؟

خير. اين سوال متداولي است كه براي بسياري از موديان پيش مي‌آيد. تنها فروشندگان ملزم به ثبت فاكتورهاي خود در سامانه موديان هستند و خريداران تنها وظيفه دارند كه فاكتورها را طي بازه زماني 30 روزه تاييد يا رد كنند.

براي انجام سامانه موديان مالياتي از كارشناسان پيشرو حساب كمك بگيريد .

نحوه ثبت نام در سامانه موديان

براي ثبت نام در سامانه موديان ، لازم است كه موديان مراحل زير را طي كنند:

  1. ثبت‌نام در نظام مالياتي و تشكيل پرونده
  2. دريافت گواهي امضاي الكترونيك
  3. دريافت شناسه يكتاي حافظه مالياتي
  4. دريافت شناسه كالاها و خدمات

نحوه ارسال صور‌ت‌حساب از طريق نرم‌افزارهاي همكاران سيستم

اجراي قانون مالياتي پايانه‌هاي فروشگاهي در سامانه موديان، شما را از پيچيدگي هاي سابق در ثبت و ارسال فاكتورها به سامانه موديان راحت خواهد كرد. همچنين استفاده و برخوداري از يك نرم افزار حسابداري مناسب كه قابليت اتصال به سامانه موديان را دارد مي‌تواند به شما بابت ثبت فاكتورها و اسناد مالي در اين سامانه به درستي كمك و كار شما را آسان و راحت كند.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۳۷:۳۶ توسط:paya موضوع: