payamarketing payamarketing .

payamarketing

براي انجام سامانه موديان مالياتي به كجا مراجعه كنم ؟

يكي از چالش‌هايي كه دولت و علي‌الخصوص، سازمان امور مالياتي در سال‌هاي اخير با آن مواجه بوده است، فرار مالياتي برخي از موديان بوده كه موجب كاهش قابل توجه درآمدهاي مالياتي دولت و تحميل فشار مضاعف بر ساير موديان مالياتي شده است.

براي رفع اين مشكل، دولت اقدامات مهمي را اتخاذ كرده است كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها، تاسيس و راه‌اندازي سامانه موديان مالياتي بوده كه در قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان، مورد تصريح قانون‌گذار قرار گرفته است. بر اساس اين قانون، برخي از موديان مالياتي، ملزم به ثبت‌نام در اين سامانه و انجام تكاليف قانوني مربوط به آن، از قبيل ارسال صورت‌حساب الكترونيكي بوده و در صورت عدم انجام اين تكاليف، با ضمانت اجراهاي مقرر در قانون مواجه خواهند شد.

به علت مشكلات موجود از جمله نبود زيرساخت مناسب، اجراي قانون سامانه موديان مالياتي تا سال 1401 به تاخير افتاد. اما از شهريور 1401 تا ابتداي دي ماه 1402 طبق جدول اعلامي، تمامي موديان موظف به ثبت‌نام در سامانه موديان مالياتي شده‌اند. در اين مقاله به معرفي سامانه موديان مالياتي، نحوه ثبت نام در اين سامانه و بايدها و نبايدهاي آن مي‌پردازيم.

سامانه موديان مالياتي چيست؟

در واقع اين سامانه در جمع‌آوري ماليات‌ها و بدهي‌هاي مالياتي از طريق اينترنت، به دولت كمك مي‌كند تا از فرآيند ساده‌تر و ايمن‌تري برخوردار شوند. همچنين اين سامانه آنلاين به كاربران امكان مي‌دهد تا از طريق اينترنت ماليات خود را پرداخت كنند. هدف از ايجاد اين سامانه، سهولت و ايمني در پرداخت ماليات است.

چه كساني بايد در سامانه موديان مالياتي ثبت نام كنند؟

براساس متن بند ج ماده 1 قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان:

«كليه صاحبان مشاغل (صنفي و غير صنفي) و اشخاص حقوقي موضوع فصل‌هاي 4 و 5 باب سوم قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب 12/03/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، مشمول اين قانون هستند. در اين قانون هرگاه از واژه مودي استفاده مي‌شود، مراد اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصريح شده باشد»

بنابراين كليه صاحبان مشاغل صنفي و غيرصنفي و اشخاص حقوقي ملزم به ثبت نام در سامانه موديان مالياتي هستند؛ براي مثال:

  • شركت‌هاي تجاري، شركت‌هاي سهامي خاص و سهامي عام، شركت‌هاي مسئوليت محدود و ساير شركت‌هاي حقوقي
  • موسسات خيريه، بنيادها و ساير موسسات غيرانتفاعي
  • اشخاص حقيقي كه به عنوان مجري فعاليت‌هاي تجاري عمل مي‌كنند؛ از جمله اشخاصي كه مشاغل خود را به عنوان مشاغل خودكار، فروشگاه آنلاين، مشاغل خانگي و غيره اداره مي‌كنند.
  • افراد حقيقي و حقوقي كه درآمدي دريافت مي‌كنند كه بايد ماليات پرداخت شود؛ از جمله درآمدهايي كه از اجاره واحدهاي مسكوني، درآمدهاي حقوق و دستمزد، درآمدهايي كه از فروش كالاها و خدمات كسب مي‌كنند و غيره.
  • فعالان اقتصادي كه در مناطق ويژه اقتصادي مستقر هستند و حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغ پيشنهادي هيات وزيران بيشتر باشد.

لطفا توجه داشته باشيد كه ليست بالا تنها يك فهرست كلي است و ممكن است در مواردي خاص، افراد ديگري نيز موظف به ثبت‌نام در سامانه موديان مالي باشند.

چه كساني نبايد در سامانه موديان مالياتي ثبت نام كنند؟

به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و با تصويب هيئت وزيران و تبصره ماده 2 قانون پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان مالياتي حقوقي ، مودياني كه كالا و خدمات معاف از ماليات بر ارزش افزوده ارائه مي‌كنند و همچنين مودياني كه به علت ماهيت كسب‌وكار آن‌ها، امكان عضويت در سامانه و صدور صورتحساب الكترونيكي را ندارند، از ثبت‌ نام در سامانه موديان مالياتي معاف هستند؛ از جمله:

  • اشخاص حقيقي موضوع ماده (81) قانون ماليات‌هاي مستقيم مانند فعاليت‌هاي كشاورزي، دامپروري، دامداري، پرورش ماهي، زنبور عسل و پرورش طيور، صيادي و ماهيگيري، نوغان‌داري، احياي مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبيل و نخيلات.
  • اشخاص حقيقي موضوع ماده (142) قانون ماليات‌هاي مستقيم مانند كارگاه‌هاي فرش دستباف، صنايع دستي و شركت‌هاي تعاوني و اتحاديه‌هاي توليدي مربوطه.

جريمه عضو نشدن در سامانه موديان

مشمولين قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان ، اگر نسبت به ثبت نام در سامانه موديان اقدام نكنند، جريمه عدم ثبت نام در سامانه موديان مالياتي ، مشمول جريمه‌اي به ميزان 10 درصد فروش انجام شده از اين طريق و يا 20 ميليون ريال (هر كدام كه بيشتر باشد) مي‌شوند. همچنين از كليه معافيت‌ها، نرخ صفر و مشوق‌هاي مالياتي قانون ماليات‌هاي مستقيم محروم خواهند شد.

جريمه صادر نكردن صورتحساب الكترونيكي

طبق ماده 22 قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان ، در صورتي كه مودي در سامانه موديان ثبت نام كند، اما نسبت به صدور صورتحساب الكترونيكي اقدام ننمايد، مشمول جريمه‌اي به ميزان 10 درصد فروش انجام شده از اين طريق و يا 20 ميليون ريال (هر كدام كه بيشتر باشد) مي‌شود.

مشوق هاي مالياتي

  • در 5 سال اول پس از استقرار سامانه موديان به منظور تشويق صاحبان مشاغل، معادل بيست درصد (20%) ماليات بر ارزش افزوده‌اي كه مودي در هر دوره به سازمان پرداخت مي‌كند يا يك درصد (1%) فروش وي (هر كدام كمتر باشد)، حداكثر تا شصت ميليون (60،000،000) ريال در هر دوره مالياتي به عنوان پاداش همكاري مودي، از ماليات بر ارزش افزوده دوره بعدي وي (و در صورتي كه بيش از ماليات آن دوره باشد، دوره‌هاي بعد از آن) كسر مي‌شود.
  • پاداش موديان موضوع اين ماده كه طبق قانون، مشمول ماليات بر ارزش افزوده نيستند، از ماليات عملكرد آنها در همان سال كسر مي‌شود. پاداشي كه به اين موديان تعلق مي‌گيرد، از پنجاه درصد (50%) ماليات عملكرد ابرازي آنها بيشتر نخواهد بود.
  • سازمان مكلف است اظهارنامه هاي ماليات بر عملكرد آن دسته از اشخاص مشمول را كه تمامي مقررات اين قانون را رعايت كرده‌اند و آن را بر مبناي اطلاعات مندرج در سامانه موديان تنظيم و در مهلت مقرر ارائه نموده‌اند، از طريق انطباق با اطلاعات موجود در پايگاه داده سازمان راستي آزمايي نموده و در صورت عدم مغايرت با اطلاعات پايگاه مذكور، اظهارنامه تسليمي را بدون رسيدگي قبول كند.
  • آن دسته از اشخاص مشمولي كه تمامي تكاليف مقرر در اين قانون را رعايت كرده و از نرم‌افزارهاي حسابداري مورد تأييد كارگروه راهبري سامانه موديان استفاده مي‌كنند، از ارائه دفاتر يا اسناد و مدارك موضوع قوانين ماليات هاي مستقيم و ماليات بر ارزش افزوده مستثني كند.

مزاياي سامانه موديان مالياتي

سامانه موديان مالياتي در كشورهاي مختلف به عنوان يكي از مهم‌ترين و جديدترين فناوري‌هاي ارتباطي بين دولت و شهروندان به كار مي‌رود. اين سامانه ‌داراي مزاياي زيادي است كه در زير توضيح داده‌ شده‌اند:

  1. افزايش شفافيت: در اين سامانه، مشخصات شهروندان به همراه اطلاعات مالي آن‌ها براي دولت قابل دسترسي هستند كه اين باعث شفافيت بيشتر در امور مالي و مالياتي مي‌شود.
  2. كاهش هزينه‌ها: با استفاده از سامانه موديان مالياتي، هزينه‌هاي مربوط به ارسال مكاتبات، حضور در دفاتر مالياتي و غيره به شدت كاهش مي‌يابد.
  3. افزايش سرعت و دقت: با استفاده از سامانه موديان مالياتي، ارسال اطلاعات مالي و مالياتي به دولت به شكل آنلاين انجام مي‌شود. اين باعث سرعت و دقت بيشتر در ارائه اطلاعات مالي و مالياتي مي‌شود.
  4. جلوگيري از تقلب:  با استفاده از سامانه موديان مالياتي، اطلاعات مالي و مالياتي شهروندان به شكل آنلاين به دولت ارسال مي‌شود. اين باعث جلوگيري از تقلب در ارائه اطلاعات مالي و مالياتي مي‌شود.
  5. سهولت در پرداخت ماليات:  با استفاده از سامانه موديان مالياتي، پرداخت ماليات بسيار ساده‌تر و سريع‌تر مي‌شود. اين سامانه به كاربران امكان مي‌دهد تا در هر زماني كه بخواهند، ماليات خود را پرداخت كنند.

در زير چند مورد از تغييرات مهم ناشي از اجراي قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان ذكر شده است:

  • ممنوعيت مراجعه به محل فعاليت موديان
  • عدم نياز به ارسال اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده
  • عدم نياز به ارسال گزارش معاملات فصلي
  • قبول كردن اظهارنامه مالياتي بدون بررسي
  • عدم نياز به ارائه دفاتر، اسناد و مدارك حسابداري
  • ايجاد محدوديت براي صدور صورتحساب الكترونيكي

آيا خريدار نيز بايد فاكتور خريد خود را در سامانه موديان ثبت كند؟

خير. اين سوال متداولي است كه براي بسياري از موديان پيش مي‌آيد. تنها فروشندگان ملزم به ثبت فاكتورهاي خود در سامانه موديان هستند و خريداران تنها وظيفه دارند كه فاكتورها را طي بازه زماني 30 روزه تاييد يا رد كنند.

براي انجام سامانه موديان مالياتي از كارشناسان پيشرو حساب كمك بگيريد .

نحوه ثبت نام در سامانه موديان

براي ثبت نام در سامانه موديان ، لازم است كه موديان مراحل زير را طي كنند:

  1. ثبت‌نام در نظام مالياتي و تشكيل پرونده
  2. دريافت گواهي امضاي الكترونيك
  3. دريافت شناسه يكتاي حافظه مالياتي
  4. دريافت شناسه كالاها و خدمات

نحوه ارسال صور‌ت‌حساب از طريق نرم‌افزارهاي همكاران سيستم

اجراي قانون مالياتي پايانه‌هاي فروشگاهي در سامانه موديان، شما را از پيچيدگي هاي سابق در ثبت و ارسال فاكتورها به سامانه موديان راحت خواهد كرد. همچنين استفاده و برخوداري از يك نرم افزار حسابداري مناسب كه قابليت اتصال به سامانه موديان را دارد مي‌تواند به شما بابت ثبت فاكتورها و اسناد مالي در اين سامانه به درستي كمك و كار شما را آسان و راحت كند.

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۳۷:۳۶ توسط:paya موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :