payamarketing payamarketing .

payamarketing

چرا انيميشن سه بعدي بر انيميشن دو بعدي برتري دارد ؟

انيميشن چيست؟

پويا نمايي يا انيميشن همانطور كه از نامش مشخص است پوياسازي ( متحرك سازي )  اجسام يا تصاوير و نمايش آن در قالب يك داستان مشخص مي باشد، اين فرآيند به وسيله عكاسي از اجسام يا نقاشي و پشت سر هم قرار دادن آنها جهت القا يك توهم جذاب به عنوان متحرك بودن يا جاندار بودن المان هاي موجود در تصوير، اين تصاوير جذاب بصورت فريم به فرم طراحي و يا عكاسي مي شوند بگونه اي كه براي ساخت يك ثانيه پويانمايي در حالت استاندارد بايد 24 تصوير پشت سرهم ديگر قرار بگيرد.

  • انواع انيمشن ها

انيميشن تك بعدي: اين نوع پويانمايي به عنوان سنتي شناخته و با پشت سرهم قرار دادن تصاوير نقاشي شده تهيه مي شوند.

انيميشن دو بعدي: اين نوع پويانمايي در فضايي دو بعدي ( كاراكترها داراي ارتفاع و عرض مي باشند و تنها از يك جهت به نمايش در مي آيند) تهيه مي شود و با توجه به استفاده از تصاوير وكتوري ( مقياس پذير ) و پيكسلي كيفيت بسيار بالايي نسبت به انيميشن هاي تك بعدي دارند.

انيميشن سه بعدي: اين مدل از پويا نمايي در فضايي سه بعدي ( كاراكترها داراي ارتفاع، عرض و طول يا عمق هستند ) ساخته مي شوند كه اين پيشرفت بي نظير در متحرك سازي اجسام ثابت و بي جان با ظهور كامپيوتر سرعتي غيرقابل باور گرفته است و امروزه اكثر انيميشن هاي موفق و پر بازديد بصورت سه بعدي تهيه و توليد مي شوند.

  • تفاوت انيميشن هاي 2 بعدي و 3 بعدي

در مدل دو بعدي انيميشن ها تمركز اصلي بر روي تغيير موقعيت و وضعيت تصاوير يا كاراكترها مي باشد در حاليكه در مدل سه بعدي توليدكنندگان با توجه به جزئيات اقدام به ساخت دنياهايي كامل مي كنند كه داخل اين فضاي ساخته شده كاراكترهاي انيميشن باهم ديگر داراي تعامل هستند .

  • تعريف انيميشن 3 بعدي

اگر بخواهيم تعريف دقيقي از انيميشن هاي سه بعدي داشته باشيم بايد بگوييم كه در اين‌گونه انيميشن‌ها، دقيقاً مانند دنياي سه بعدي ساخته مي شوند. يعني اينكه مثل انيميشن هاي دوبعدي فقط طول و عرض‌شان قابل ديدن نيست، عمق هم به اين‌گونه انيميشن ها اضافه مي شود. با اين تفاسير افزودن همين پارامتر، شباهت اين‌گونه انيمشين ها را به واقعيت نزديك و نزديك‌تر مي كند.

مي توان گفت كه اگر عمق به ويژگي هاي يك انيميشن اضافه شود، تغييرات آنچناني در چرخش، نماي صحنه ها، موقعيت اشياء، انحناها و پيچ و تاب ها بوجود مي آيد. همه اين موارد براي انيميشن هاي سه بعدي، بر زاويه‌ي ديد و ميزان روشنايي نيز اثرگذار خواهد بود.

براي اينكه يك انيميشن سه بعدي توليد شود، بايد سه مرحله اصلي را طي كند.

چه انيميشني را انيميشن سه بعدي مي‌نامند؟

انيميشن سه بعدي به چه انيميشن‌هايي گفته مي‌شود و تفاوت آن با انيميشن‌هاي دوبعدي چيست؟ اينجا درباره انيميشن‌هاي سه بعدي خواهيد آموخت و با يك گريز به اين صفحه، مي‌توانيد با انيميشن‌هاي دوبعدي نيز آشنا شويد تا تفاوت اين دو را بهتر درك كنيد.براي ديدن انيميشن تبليغاتي 3 بعدي و دو بعدي به  پارت انيميشن مراجعه كنيد .

انيميشن سه‌بعدي در فيلم‌ها

ردپاي انيميشن‌هاي سه بعدي را مي‌توان در فيلم‌هايي با صحنه‌هاي حاوي انفجار و تصادف و … ديد كه به كمك انيميشن سه‌بعدي افزون بر اينكه از صرف هزينه هاي هنگفت و صدمات احتمالي جلوگيري مي‌شود، صحنه‌ها به‌گونه‌اي طراحي و خلق مي‌شوند كه شايد در واقعيت نتوان آن‌ها را به‌خوبي انيميشن‌ها آفريد.

درواقع انيميشن سه بعدي، خود را شبيه به دنياي سه بعدي ما مي‌سازد، اين يعني اينكه برخلاف انيميشن‌هاي دوبعدي كه فقط طول و عرض اشياء قابل مشاهده است، در انيميشن هاي سه بعدي به اشياء عمق نيز اضافه مي‌شود كه اضافه شدن اين پارامتر، انيميشن را شبيه به دنياي واقعي جلوه مي‌دهد.

افزودن عمق به انيميشن، ويژگي‌هايي مثل موقعيت، چرخش، پيچ و تاب‌ها و انحناء، مقياس و نماي اشياء را تغيير مي‌دهد. به جز اينكه ويژگي‌هاي يادشده در اشياء تغيير مي‌كنند، در انيميشن سه بعدي براي صحنه ها، زاويه ديد و ميزان نور و روشنايي نيز اهميت مي‌يابد.

روش توليد انيميشن سه‌بعدي

روش توليد انيميشن‌ سه بعدي، به ترتيب به سه بخش اصلي مدل‌سازي، چيدمان و متحرك‌سازي، و رندر كردن تقسيم مي‌شود.

مدل‌سازي بخشي است كه نحوه توليد اشياء سه بعدي در يك صحنه خاص را توصيف مي‌كند.

در چيدمان و متحرك سازي، فرآيندي دنبال مي‌شود كه جهت قرار دادن و متحرك سازي اشيا در يك صحنه خاص، مشخص مي‌شود.

و درنهايت رندر كردن، نتيجه يا خروجي كاملي از گرافيك كامپيوتري را توصيف مي‌كند كه در آن ويژگي هايي مثل ميزان و زاويه تابش نور به شي نيز تعيين مي‌شود.

در ساخت انيميشن سه بعدي، ضمن طراحي سه‌بعدي المان‌ها و اشياء موجود در صحنه و افزودن سايه ها و تنظيم ميزان و زاويه تابش نور، از صحنه تصويربرداري مي‌شود كه درواقع با كمك تصويربرداري، داستان انيميشن روايت مي‌شود.

انيميشن دوبعدي يا سه‌بعدي؟

امروزه انيميشن‌ها به‌طوركلي به انيميشن‌هاي دوبعدي و سه‌بعدي دسته‌بندي مي‌شوند و وقتي سخن از انيميشن دوبعدي به ميان مي‌آيد، ويژگي‌هاي آن با يك انيميشن سه‌بعدي مقايسه مي‌شود.

واقعيت اين است كه نمي‌توان واژه بهتر را به يكي از آن‌ها نسبت داد، زيرا هركدام ويژگي‌هايي دارند كه هريك را از ديگري متمايز مي‌كنند.

انيميشن دو بعدي سرآغاز انيميشن‌سازي است و باوجود ظهور انيميشن سه‌بعدي، همچنان قابليت استفاده در تبليغات، فيلم‌ها، نمايش‌هاي تلويزيوني، بازي‌هاي كامپيوتري و وب‌سايت‌ها را دارد و از جذابيت آن كم نشده است.

مزيت انيميشن دوبعدي

در برنامه‌ها و بازي‌هاي آنلاين، زماني كه از انيميشن‌هاي ۲D در كنار اسكريپت استفاده مي‌شود، انيميشن‌ها با هزينه و زمان كمتري ساخته مي‌شوند كه مي‌تواند سود بيشتري را از فروش برنامه‌ها به دست آورد.

همچنين فرمت ۲D امكان بارگذاري سريع‌تر در دستگاه‌هاي تلفن همراه را فراهم مي‌كند.






برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۱۱:۵۴ توسط:paya موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :