payamarketing payamarketing .

payamarketing

انواع لباس كار قابل توليد در دوخت يادگار

چند نوع لباس كار داريم؟

همان‌ طور از عنوان لباس كار بر مي‌ آيد، نوعي پوشش است كه به طور ويژه افراد در محل كار از آن استفاده مي‌ كند و لزوما با توجه به ويژگي‌ ها و شرايط كاري هر حرفه انتخاب مي‌ شود. براي نمونه، لباس كار كارگر كارخانه قطعا از ديدگاه‌ هاي مختلف، با لباس كار يك پزشك متفاوت خواهد بود. در ادامه انواع لباس كار را به شكلي اجمالي معرفي خواهيم كرد.

لباس كار مهندسي

لباس كار مهندسي را عموما در كارگاه‌ ها استفاده مي‌ كنند. مهم‌ ترين ويژگي لباس كار مهندسي، ايجاد تفاوت ميان مهندس كارگاه از ديگر كارمندان و كارگران خواهد بود. چنانچه مراجعي وارد كارگاه شود، بدون نياز به پيگيري نام و نشان مهندس كارگاه، از روي لباس كار او را خواهد شناخت و به او مراجعه خواهد كرد. همچنين لباس كار مهندسي معمولا از الياف طبيعي مانند پنبه و ويسكوز تهيه مي‌ شود. رنگ اين نوع لباس كار نيز مي‌ تواند طوسي، سرمه‌ اي و يا قرمز باشد. لباس كار مهندسي به صورت يكسره و كاپشن و شلوار توليد مي‌ شود.

لباس كار يكسره

لباس كار يكسره را بيشتر در مشاغل نجاري، كارگاه‌ هاي ام‌ دي‌ اف، كارگاه‌ هاي جوشكاري و امثال آن استفاده مي‌ كنند. اين نوع لباس روي تمام بدن فرد را پوشش ميدهد و به دليل داشتن جيب‌ هاي بزرگ بر روي آن، عموما براي مشاغلي كه ابزار آلات زيادي را با خود حمل مي‌ كنند بسيار مناسب است‌. لباس كار يكسره را با عناوين بيلرسوت و سر همي هم شناخته مي شود. اين نوع لباس كار در سه نوع خلباني، دو بنده و سر همي نسوز توليد و عرضه مي‌ شود.

لباس كار دو بند

اين نوع لباس كار به جاي آستين، دو بند بر روي دوش فرد خواهد داشت و بنابراين دست‌ هاي فرد به طور كامل آزاد است. از اين رو لباس كار دو بنده را عموما تعمير كارها، برق‌ كارها، كناف‌ كارها و امثال آن مي‌ پوشند. جنس لباس كار دو بنده نيز به طور معمول از پلي استر، پنبه و فلامنت خواهد بود.)

جليقه ايمني

جليقه ايمني نيز نوعي لباس كار است كه گاهي با عنوان لباس خبرنگاري هم شناخته مي‌ شود. اين لباس كار در مشاغلي مانند خبرنگاري، جنگل باني، محيط باني و امثال آن مورد استفاده قرار مي‌ گيرد. گاهي نيز جليقه ايمني به صورت شبرنگ نيز براي ماموران شهرداري و انتظامي استفاده مي‌ شود.

روپوش پزشكي

شغل پزشكي نيز از آن دسته مشاغلي است كه لباس ويژه‌ اي دارد. روپوش پزشكي در واقع براي جلوگيري از ميكروب‌ ها و عوامل بيماري‌ زايي استفاده مي‌ شود كه پزشك‌ ها مدام در معرض آنها قرار دارند. روپوش پزشكي در رنگ‌ هاي روشن به ويژه رنگ سفيد توليد و عرضه مي‌ شود.

 

كاربردهاي لباس كار

در حين توضيح انواع لباس كار به برخي از كاربردهاي انواع اين لباس‌ ها اشاره كرديم. اما به طور كلي لباس كار در تمام انواع، كاربردهايي دارد كه لزوم استفاده از آنها را براي مشاغل مختلف تعيين مي‌ كند. در ادامه به فهرستي از كاربردهاي انواع لباس كار مي‌ پردازيم:

  • محافظت از جان افراد مشغول به كار
  • ايجاد ايمني در مقابل حوادث حين كار
  • نظم بخشيدن به فضاي كاري
  • يكدست كردن پوشش كاركنان
  • امكان شناخت افراد با مسئوليت‌ هاي مختلف در محل كار

جنس لباس كارهاي صنعتي

جنس لباس كار را اصولا بر اساس نوع شغل و شرايط آن انتخاب مي‌ كنند‌. در ادامه به بررسي جنس انواع لباس كار مي‌ پردازيم.

جنس لباس جوشكاري

در فضاي يك كارگاه جوشكاري و مشاغل شبيه به آن، عموما اشتعال و حرارت بالايي وجود دارد، بنابراين بديهي است كه جنس لباس كار بايد نسوز و ضد حرارت باشد. لباس كار نسوز ممكن است از جنس كتان يا لي توليد شده باشد، اما لباس كار معروف به جوشكاري از جنس فلامنت نيز در بازار موجود است. در مشاغل حوزه نفتي از لباس جوشكاري با جنس پلي استر استفاده مي‌ شود. نكته اينكه لباس كار جوشكاري به هيچ‌ وجه نبايد جيب داشته باشد.

جنس لباس نقاشي

لباس كار نقاشي عموما از نوع لباس كار يكسره است. در واقع براي جلوگيري از پاشيدن رنگ بر روي كاركنان از اين نوع لباس استفاده مي‌ شود. لباس نقاشي را معمولا به صورت يكبار مصرف استفاده مي‌ كنند و براي هر پروژه جديد بايد لباس جديدي نيز تهيه شود.

جنس لباس كار ضد راديو اكتيو و ضد اسيد

در محيط هاي اسيدي از اين نوع لباس كار استفاده مي‌ شود. براي توليد لباس ضد اسيد و ضد راديو اكتيو از جنسي استفاده مي‌ شود كه در مقابل اشعه‌ ي راديو اكتيو مقاوم باشد. اين نوع لباس بايد لزوما از عينك و دستكش ضد اسيد نيز برخوردار باشد.

جنس لباس كار آتش‌ نشاني

لباس كار آتش‌ نشاني از موادي توليد مي‌ شود كه دير سوز يا نسوز باشد و بتواند بدن آتش‌ نشان را در مقابل آتش محافظت كند. لباس كار آتش نشاني همچنين بايد در برابر اجسام تيز و برنده مقاوم باشد و از ورود آب و رطوبت نيز جلوگيري كند. به علاوه وزن مناسب اين نوع لباس كار نيز معمولا ۲ كيلو و ۴۰۰ گرم است. استفاده از پارچه شب رنگ در بعضي قسمت هاي آن براي بهتر ديده شدن در مواقع خطرناك الزامي است. لايه داخلي لباس آتش‌ نشاني بايد اجازه انتقال هوا را بدهد و سبب تعريق آتش نشان نشود.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۵۶:۴۲ توسط:paya موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :