payamarketing payamarketing .

payamarketing

ساخت انيميشن 3 بعدي چقدر زمان مي برد ؟

مراحل ساخت انيميشن

انيميشن چيست؟

انيميشن روشي است كه در آن تصاوير و فريم ها به صورت پي در پي به حركت در مي آيندكه بوسيله كامپيوتر و نرم افزارهاي مخصوص به صورت دو بعدي و سه بعدي و كوتاه و بلند توليد مي شوند. درقديم براي ساخت انيميشن ، تصاوير با دست روي كاغذ ترسيم مي شد يا عروسك آن ساخته مي شد و به صورت فريم به فريم با تغيير جهت عكاسي مي شد و با نرم افزار به صورت پي در پي به نمايش گذاشته مي شد و حركت را نشان مي داد كه به اين روش استاپ موشن مي گويند.

تاريخچه انيميشن

تاريخچه انيميشن به نقاشي هاي غار دوران پارينه سنگي، قبل از ميلاد و حجاري هاي روي سنگ ها كه حيوانات را در حالت حركت به تصوير مي كشيدند بر مي گردد.اولين انيميشن توسط اميل كوهل فرانسوي اصل به نام حادثه در خانه آدمك ها ساخته شده و انيميشن هاي والت ديزني در سال ۱۹۲۳ آغازگر دنياي پرهيجان و زيباي انيميشن است كه در سال ۱۹۶۶ بعد از ۴۳ سال فعاليت والت ديزني توانست، اعتبار و ارزش خاصي براي نقاشي متحرك در دنيا فراهم آورد وبنيانگذار انيميشن شد . و همچنين در ايران پايه گذار انيميشن در سال ۱۳۳۳ آقاي اسفنديار احمديه بود و بهرام عظيمي بنيانگذار شيوه نوين آموزش انيميشن در ايران بوده است.

مراحل انيميشن سازي

ساخت انيميشن سه مرحله ي كلي دارد:پيش توليد ، توليد ، پس توليد ، كه هر كدام به مراحل جزئي تري تقسيم مي شوند.

پيش توليد:

در اين مرحله تمام مراحلي كه براي توليد انيميشن اصلي نياز هستند اجرا مي شوند .

ايده:

در اين مرحله شما ايده ي كارتان را به دست مي آوريد. ايده جزء مراحل اصلي انيميشن است.

فيلم نامه :

در اين مرحله شما بايد براي ايده تان داستان و فيلم نامه اي بنويسيد.

ديالوگ :

در صورتي كه انيميشن شما يك انيميشن صامت نبوده بايد ديالوگ هايي( گفتگو بين كاراكتر ها ) را براي كاراكتر ها در نظر بگيريد.

استوري برد يا استوري ريل :

در اين مرحله شما بايد زاواياي دوربين ، صدا گذاري ، نور پردازي ، جهت حركت مدل ها و … را به زبان ساده و يك تصويركلي از انيميشن رابه صورت بخش به بخش بر روي كاغذ يا استورد برد نرم افزار ارائه دهيد . و دو حالت دارد:

الف-استوري برد:

در اين حالت شما انيميشن را در ذهن داريد سپس از هر چند ثانيه ي انيميشن تصاويري را روي كاغذ يا رايانه نقاشي مي كنيد .

ب -استوري ريل:

در اين حالت شما انيميشن را در ذهن داريد ولي چند تا فريم از انيميشن را روي كاغذ ميكشيد به طوري كه با به هم پيوستن آنها انيميشني ساده را در اختيار داريد ( اين كار بسيار سخت تر و طولاني تر از استوري برد است و توصيه ميكنيم در ابتدا استوري برد شروع كنيد)

اطلاعات:

دراين مرحله ، نرم افزار ها ، تكنيك ها ، هزينه ها و … را براي ساخت انيميشن بررسي مي كنيد. مثلا چه نرم افزار هايي براي اين كار نياز داريد و چه هزينه هايي را بايد انجام دهيد و چه صحنه هايي با چه تكنيك هايي ساخته مي شوند و….

توليد:

دراين مرحله با توجه به مرحله پيش توليد انيميشن ساخته مي شود.

مدلينگ :

در اين مرحله تمام اشياء و موجوداتي كه ساخته ميشود تك رنگ هستند و هيچ بافتي ندارند كه بتوان آنها را به اجسامي مانند : مو ، فلز ، پوست ، چرم و … تشبيه كرد .

تكسچرينگ و متريال :

در اين مرحله شما بايد به مدل هايي كه ساخته ايد يك بافت بدهيد كه دو جزء دارد
الف-

تكسچر يا همان تصوير:

دراين مرحله تنها تصويري از مواد را روي مدل خود مي اندازيد كه فقط رنگ ها با هم تفاوت دارند و بافت ها يكسان هستند.
ب-

متريال يا بافت :

در اين مرحله شما براي نرم افزار تعريف ميكنيد كه اين جسم چيست و چه ويژگي هايي دارد زيرا هر جسمي به خودي خود مقدار بازتاب ، شفافيت ، شكست نور ، درخشش ، حالت و بافت مخصوص به خود را داراست.

ريگينگ يا همان استخوان بندي :

مدل شما داراي بافت است ولي اگر اين مدل انسان باشد چگونه بايد حركت كند؟ در اين مرحله بايد استخوان بندي مدل را مشخص كنيد .

انيميتينگ يا متحرك سازي :

در اين مرحله شما بايد به كمك استخوان ها انيميشن خود را متحرك كنيد.

نورپردازي:

در اين مرحله شما بايد نور پردازي صحنه را انجام دهيد.

دوربين:

در اين مرحله شما بايد دوربين هاي صحنه تان را بچينيد و زواياي دوربين را طبق استوري برد يا استوري ريل شبيه سازي كنيد.

سيموليتينگ يا شبيه سازي:

اگر در انيميشن شما آتش ، دود و غبار،سيالات، انفجار،تخريب، پارچه ها،موها و … در كل مواردي كه به صورت نامنظم هستند وقابل ساخت نيستند مانند مايعات و آتش و پارچه وجود داشت بايد در اين مرحله آنهارا شبيه سازي كنيد. در اين مرحله نياز به سيستم ها قدرتمند براي شبيه سازي هاي هرچه بهتر هستيم.

رندر:

در اين مرحله تمام مراحل انجام شده ولي بايد فايل انيميشن را به پيكسل هايي تبديل كرد كه در تمام نمايشگرها قابليت نمايش را داشته باشند اين خروجي رندر ناميده مي شود.

پس توليد:

در اين مرحله رندري كه گرفته شده را ويرايش ميكنيد تا انيميشن زيباتر شود.

كامپوزيت:

در اين مرحله لايه هاي انيميشن رندر شده را روي هم قرار مي دهيم و از افكت هاي مختلف براي زيبا تر شدن هر لايه استفاده مي كنيم و با تركيب لايه ها به كيفيت مطلوب مي رسيم.

جلوه هاي ويژه:

در اين مرحله جلوه هاي ويژه دوبعدي يا سه بعدي به انيميشن اضافه مي كنيم.

تدوين:

در اين مرحله تمامي سكانس ها را به هم متصل و يرايش مي كنيم تا يك انيميشن متوالي بوجود بياد.

صدا گذاري :

در صورتي كه انيميشن صامت و بي كلام نباشد. گروهي از انيماتور ها ويرايش صدا، صدا گذاري و جلوه هاي صوتي را به انيميشن اضافه مي كنند. اگر در اين مرحله از توليد انيميشن نياز به ضبط صدا باشد، اين گروه بايد با ابزارهاي فني ضبط صدا نيز آشنا باشند.

موسيقي و جلوه هاي صوتي:

موسيقي هاي متناسب با ژانر انيميشن در اين مرحله روي انيميشن قرارداده ميشود و همچنين صوت هاي پس زمينه مانند صداي اجسام و حيوانات و … با انيميشن تركيب مي شود.

رندر نهايي:

درپايان انيميشن را رندر نهايي مي كنند تا فايل به صورت فيلم آماده ي پخش در هر نمايشگري شود.

ساخت انيميشن چقدر زمان مي برد و هزينه توليد آن چقدر است

ساخت يك انيميشن ۹۰ دقيقه اي حرفه اي با يك گروه ۲۰۰ الي ۱۰۰۰ نفره حداقل ۲الي ۵سال زمان مي برد و هزينه توليد آن حداقل ۳ ميليارد است

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ تير ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۵۵:۵۱ توسط:paya موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :