payamarketing payamarketing .

payamarketing

چگونه در سامانه موديان مالياتي ثبت نام كنم ؟

سامانه موديان مالياتي يك سامانه الكترونيكي است كه توسط سازمان امور مالياتي كشور براي تسهيل ارتباط و تعامل بين موديان مالياتي و سازمان مالياتي كشور ايجاد شده است. اين سامانه يك سري ابزار و خدمات الكترونيكي مختلف است كه به موديان مالياتي كمك مي كند تا در امور مالياتي خود به صورت سريع و آسان اقدام كنند.

طبق ماده ۱۶۹ قانون ماليات هاي مستقيم اشخاص حقوقي و صاحبان مشاغل موضوع اين قانون كه حسب اعلام سازمان امور مالياتي كشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالياتي هستند، مكلفند براي انجام معاملات خود صورتحساب صادر نموده و شماره اقتصادي خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و ساير اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالياتي مذكور ارائه كنند. عدم صدور صورتحساب يا عدم درج شماره اقتصادي خود و طرف معامله يا استفاده از شماره اقتصادي خود براي ديگران و يا استفاده از شماره اقتصادي ديگران براي معاملات خود، حسب‌ مورد مشمول جريمه‌اي معادل دودرصد(۲%) مبلغ مورد معامله‌ ميشود. همچنين عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالياتي كشور از طريق روش هايي كه تعيين ميشود مشمول جريمه‌اي معادل يك‌درصد( ۱%) معاملاتي كه فهرست آنها ارائه نشده است، مي شود.

فرآيند انجام قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان به شرح زير است:

  1. صدور صورت حساب الكترونيكي توسط اشخاص مشمول بر اساس معيارها و استاندارهاي اعلامي سازمان امور مالياتي كشور

  2. ارسال صورتحساب ها بر اساس دستورالعمل ها و شيوه نامه هاي مربوطه به سازمان امور مالياتي كشور

  3. درج صورتحساب ها در كارپوشه اشخاص(فروشنده – خريداري-مصرف كننده نهائي)

  4. محاسبه ماليات بر ارزش افزوده به صورت سيستمي

  5. ميزان خريد و فروش براي اظهارنامه عملكرد

سامانه مؤديان

سامانه مؤديان تحت مديريت سازمان امور مالياتي كشور است كه در آن به هر مودي، كارپوشه ويژه اي اختصاص مي يابد و تبادل اطلاعات ميان مؤديان و سازمان منحصراٌ از طريق كارپوشه انجام مي شود و به كليه مؤديان كه ثبت نام كامل در نظام مالياتي را انجام داده اند، كارپوشه اي تخصيص داده مي شود. موديان مي توانند با استفاده از هر گونه سخت افزار يا نرم افزار اعم از رايانه شخصي، پايانه فروشگاهي، سامانه ابري يا هر وسيله ديگري كه حافظه مالياتي به آن اتصال داده شده باشد به سامانه مؤديان متصل شوند. مرجع نهائي ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الكترونيكي، سامانه مؤديان است. نشاني براي ورود به كارپوشه Tp.tax.gov.ir است.

در وبسايت sepina.ir از قسمت سامانه مؤديان سپينا مي توانيد ويدئوهاي آموزش صفر تا صد سامانه مؤديان مالياتي را ملاحظه فرماييد.

حافظه مالياتي

نوعي حافظه الكترونيكي است كه براي ثبت و نگهداري اطلاعات مندرج در صورتحساب هاي الكترونيكي و انتقال آن به سامانه مؤديان مورد استفاده قرار مي گيرد. حافظه مالياتي مي تواند به شكل سخت افزاري يا نرم افزاري باشد. حافظه مالياتي تحت نظارت سازمان، توسط مؤدي براي ثبت صورتحساب الكترونيكي مورد استفاده قرار مي گيرد. هر حافظه مالياتي بايد داراي شماره شناسه يكتا باشد (۶ كاراكتر) و از قسمت عضويت در كارپوشه قابل اخذ شود.

شناسه يكتاي حافظه مالياتي

شناسه اي است يكتا داراي مقداري ثابت و منحصر به فرد كه به هر حافظه مالياتي در سطح كشور اختصاص داده مي شود. اين شناسه از مولفه هاي تشكيل دهنده شماره مالياتي است كه پس از درخواست مؤدي در كارپوشه توليد و در اختيار وي قرار خواهد گرفت. در وبسايت sepina.ir از قسمت سامانه موديان مالياتي مي توانيد نرم افزار توليد امضاي ديجيتال سامانه مؤديان سپينا را به صورت رايگان دانلود و به سادگي از آن استفاده نماييد.

صورتحساب الكترونيكي: صورتحسابي است داراي شماره منحصر به فرد مالياتي كه اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالياتي فروشنده ذخيره مي شود. مشخصات و اقلام اطلاعاتي صورتحساب الكترونيكي، متناسب با نوع كسب و كار توسط سازمان تعيين و اعلام مي شود. در مواردي كه از دستگاه كارتخوان بانكي يا درگاه پرداخت الكترونيكي به عنوان پايانه فروشگاهي استفاده مي شود، رسيد يا گزارش الكترونيكي پرداخت خريد صادره در حكم صورتحساب الكترونيكي است.

شماره مالياتي: شماره اي است يكتا در سامانه موديان كه به ازاي هر صورتحساب توليد شده و به صورت منحصر به فرد به آن صورتحساب تخصيص داده ميشود. (۲۲ كاراكتر)

تمامي امور ثبت نام در سامانه موديان مالياتي در شركت پيشرو حساب قابل انجام است 

گام هاي اصلي اتصال به سامانه موديان و صدور صورتحساب:

  • ثبت نام در نظام مالياتي از طريق ورود به نشانيmy.tax.gov.ir

  • تهيه سامانه صدور صورتحساب يا پايانه فروشگاهي

  • اخذ گواهي امضاء الكترونيكي از مراكز صدور گواهي الكترونيكي مياني فعال كه فهرست و مشخصات آنها در نشاني rca.gov.ir موجود است.

  • ورود به كارپوشه و دريافت شناسه يكتاي حافظه مالياتي از طريق ورود به نشاني tp.tax.gov.ir اين مرحله شامل ورود به كارپوشه، انتخاب پرونده، انتخاب بخش عضويت و تكميل اطلاعات، انتخاب روش ارسال اطلاعات، بارگذاري گواهي امضاء الكترونيك و دريافت شناسه يكتاي حافظه مالياتي مي شود.

  • پيكربندي و ثبت مشخصات در پايانه فروشگاهي مطابق استانداردهاي اعلامي توسط سازمان امور مالياتي كشور بارگذاري شده در درگاه سازمان به نشاني intamedia.ir .

  • اخذ شناسه كالا / خدمت جهت صدور صورتحساب الكترونيكي از وزارت صنعت، معدن و تجارت

  • دريافت فهرست شناسه كالا / خدمات تخصيص داده شده به همراه نرخ/مشموليت ماليات بر ارزش افزوده از سامانه دريافت شناسه كالا/خدمات به نشاني stuffed.gov.ir

  • صدور صورتحساب الكترونيكي از طريق پايانه فروشگاهي حسب ضوابط اعلامي سازمان امور مالياتي كشور (اسناد مرتبط با آن در درگاه سازمان به نشاني intamedia.ir بارگذاري شده است)

صحت اطلاعات ثبت شده و نحوه ورود به حسابرسي مالياتي

طبق ماده ۴ قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان اصل بر صحت اطلاعات ثبت شده مؤدي در سامانه مؤديان است، مگر خلاف آن اثبات شود. مأموران مالياتي، جز در مواردي كه مؤدي از ثبت نام در سامانه امتناع كرده و يا به ترتيبي كه در ماده (۹) ذكر شده، اثبات شود كه در ثبت اطلاعات خود در سامانه مؤديان تخلف نموده است، حق مراجعه به محل فعاليت مودي و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارك وي و رسيدگي به آنها را ندارند. علاوه بر اين، مؤدي متخلف مشمول جريمه‌ هاي موضوع ماده (۲۲) اين قانون خواهد بود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۵۱:۱۵ توسط:paya موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :