payamarketing payamarketing .

payamarketing

نكات طراحي كاتالوگ حرفه اي و جذاب

نكات مهم در طراحي كاتالوگ حرفه اي

 

امروزه يكي از ابزارهاي مهم تبليغاتي كه مي‌تواند ارتباطي مفيد با مخاطبان برقرار كرده و روند صعودي كار و تجارت را هموار كند بهره‌مندي از كاتالوگ‌هاي خلاقانه‌اي است كه كمك‌هاي بسياري به جذب مشتري و دستيابي به اهداف تجاري، معرفي توانمندي‌هاي سازمان در حوزه كسب‌ وكار و تجارت و معرفي سوابق و شيوه فعاليت‌هاي شركت انجام مي‌دهد.

كاتالوگ در تبليغات اهميت بسيار بالا و نقش موثري براي توسعه برند و افزايش فروش محصول دارد و صاحبان كسب وكار براي معرفي محصول و برند خود نياز دارند از آن دركنار ساير ابزارهاي بازاريابي و تبليغاتي استفاده كنند.

كاتالوگ شامل دفترچه‌اي از اطلاعات كامل، مشخصات، ويژگي ها، كاربرد كلي كالاها و برخي اطلاعات مفيد محصولات، خدمات و توليدات شركت ها و سازمان هاي مختلف است كه مخاطب مي‌تواند هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات يا خدمات آشنا شود.

طراحي خلاقانه كاتالوگ شكل انتقال اطلاعات را جذاب تر مي‌كند و اگر به صورت اصولي و هدفمند انجام گيرد در جذب مخاطب و ايجاد تمايل در او به سمت محصولات و خدمات بسيار تاثير گذار است.

كاتالوگ هاي چاپ شده در سمينارها، همايش‌ها و اتاق‌هاي انتظار توزيع مي‌شوند.

كسب‌ وكارها با توجه به هدف و نوع پيام انتقال دهنده به مخاطب، ابعاد كاتالوگ، جنس كاغذ كاتالوگ و نوع روكش را انتخاب مي‌كنند.

نكات اساسي در طراحي يك كاتالوگ تاثيرگذار

براي شروع طراحي كاتالوگ بايد بدانيد كه هدف از سفارش كاتالوگ صرفا داشتن يك كاتالوگ معمولي است يا هدفي قدرتمند مد نظر است. بهتر است سبك طراحي براساس نيازهاي مشتري انتخاب گردد.

قبل از طراحي كاتالوگ بهتر است از جامعه مخاطبان آگاهي داشته باشيد. بدانيد كه مخاطبان جوانان هستند يا مديران باسابقه

عوامل زير مي‌تواند در نحوه طراحي يك كاتالوگ فوق العاده حرفه اي موثر باشد:

1- انتخاب فونت با اندازه مناسب

فونت و سايز مطالب مي‌تواند در تاثيرگذاري بر مخاطب، موثر باشد. هنگام انتخاب فونت مناسب براي طراحي كاتالوگ، بهتر است كه در اندازه‌هاي آن دقت شود. استفاده از دو يا سه اندازه متفاوت فونت، فونت بزرگ براي عنوان هاي اصلي، فونت بعدي در عنوان هاي فرعي و فونت كوچكتر در نوشته هاي صفحات در كاتالوگ باعث ايجاد هماهنگي مناسب و افزايش ميزان تاثيرگذاري آن بر روي مخاطبان مي‌گردد. 

بهتر است از فونت هاي جديد و نا آشنا در طراحي كاتالوگ استفاده نشود.

2- رعايت اصول نگارشي

متون يك كاتالوگ مهم‌ترين بخش براي انتقال اطلاعات به خوانندگان يك كاتالوگ است و بنابراين بازبيني متن، انتخاب مناسب عنوان ها و رعايت اصول نگارشي در طراحي كاتالوگ بسيار مهم است.

متون كاتالوگ بهتر است علامت گذاري شده و موضوعات آن با نشانه‌ها و تيترهاي مناسب دسته بندي شود تا بدين وسيله پاراگراف ها و متون طولاني تر كوتاه تر به نظر برسند، ابتداي متن‌ها با نقطه گذاري مشخص شود و حتماٌ فاصله بين خطوط رعايت شود تا خوانا و زيباتر باشد و بيننده علاقه بيشتري به ديدن و خواندن پيدا كند.

3- تناسب طراحي كاتالوگ با زمينه كاري

در طراحي كاتالوگ بايد تناسب كافي ميان طرح، محصول ارائه شده، زمينه كاري شركت و مشتريان هدف شركت وجود داشته باشد تا حس خوبي به افراد منتقل كند. به طور مثال كاتالوگ طراحي شده براي معرفي محصول يك شركت بزرگ با كاتالوگ طراحي شده براي يك موسسه خيريه بسيار متفاوت است.

4- انتخاب رنگ مناسب

رنگ ها يكي از عناصر جذب كننده و مهم هر طرح هستند كه مي‌توانند يك پل ارتباطي بين مشتريان با محصول و برند ايجاد كنند. رنگ زيبا و جذاب، چشم بيننده را به خود جلب مي‌كند. با توجه به علم روانشناسي رنگ، رنگ ها مي توانند براي معرفي و انتقال پيام برند و محصولات به مشتريان استفاده شوند.

بهترين نوع طراحي كاتالوگ استفاده از چهار نوع رنگ است كه البته نحوه بكارگيري رنگ ها هم نياز به سليقه و خلاقيت و تخصص دارد. 

5- انتخاب عكس مناسب

انتخاب عكس كاتالوگ در انتقال پيام به مخاطب تاثيرگذار است. هنگام طراحي كاتالوگ بهتر است از عكس‌ها و تصاوير جذاب، خلاقانه، باكيفيت و حرفه‌اي استفاده شود تا بتواند پيام محصولات و خدمات را به صورت شفاف به مخاطبان انتقال دهد.

 تصاوير انتخاب شده براي طراحي كاتالوگ بايد با نوع محصول يا خدمات ارائه شده همخواني داشته باشد. 

6- درج لوگو در كاتالوگ

دقت كنيد در طراحي كاتالوگ حتما لوگوي سازمان درج شود زيرا لوگو يك آيتم اساسي و مهم براي سازمان است. لوگوي يك شركت نماد تجارت و كار و منعكس كننده نوع فعاليت آن است. لوگو در ابزارهاي ارتباطي مي‌تواند نقش يك ابزار تبليغاتي به يادماندني مهم را ايفا كند.

7- انتخاب كاغذ مناسب كاتالوگ

انتخاب جنس كاغذ كاتالوگ و ابعاد آن در طراحي كاتالوگ اهميت زيادي دارد زيرا طراحي حرفه اي براي يك كاتالوگ با سايز a4 ،a5، a3 و در سايز هاي مختلف متفاوت است و همچنين استفاده از رنگ ها براي كاغذهاي با جنس مختلف متفاوت است.

8- مختصر نويسي

يك طرح تبليغاتي بايد به گونه اي باشد كه مخاطب بتواند در كمترين زمان آن را مطالعه و مهم ترين اطلاعات را دريافت نمايد. در طراحي كاتالوگ از نوشتن اطلاعات اضافي و غيرسازنده پرهيز شود و مطالب اصلي و مهم نيز به صورت خلاصه نوشته شود. پر كردن كاتالوگ با متن‌ها و مطالب خسته كننده و طولاني، تصاوير تكراري و سرد جذابيتي براي مخاطب ندارد.

9- صداقت در نوشتن مطالب

هنگام نوشتن مطالب در محتواي كاتالوگ دقت كنيد كه اصل صداقت و درستي رعايت شود. اغراق زياد در معرفي و توصيف محصولات و خدمات باعث مي‌شود بعد از مواجه شدن با آن در مشتري حس فريب خوردگي ايجاد شده و ديگر به اين نوع طرح‌هاي تبليغاتي اعتماد نكرده و از خريد محصول مورد نظر هم صرف نظر كند.

شركت پارت انيميشن با دارا بودن نيروهاي متخصص و بهترين دستگاه هاي چاپ ديجيتال در كوتاه‌ترين زمان و با كيفيت بالا چاپ كاتالوگ مورد نظر شما را انجام مي‌دهد.

چاپ ديجيتال نه تنها در تيراژ پايين بوده بلكه باعث افزايش كيفيت و صرفه‌جوئي در هزينه‌هاي سازمان مي‌گردد.

در برخي كاتالوگ ها براي افزايش جلوه طرح تبليغاتي و موثرتر شدن آن از روكش‌هاي سلفوني يا لمينتي استفاده مي كنند.

براي ساخت و طراحي كاتالوگ حرفه اي چه نكاتي را بايد رعايت كنيد؟

  1. كاتالوگ‌ها ابزاري براي نمايش محصولات و خدمات‌تان هستند، پس به استفاده از استانداردها و اصول طراحي كاتالوگ دقت كنيد.

طراحي كاتالوگ محصولات ورزشي، بسيار متفاوت از طراحي كاتالوگ يك شركت سفارش ساعت است! صنعت‌هاي مختلف رويكردهاي متفاوتي در طراحي كاتالوگ دارند. پس حتما درباره صنعت خود و رويكرد رقبايتان تحقيق كنيد.

  1. هدف‌تان را قبل از شروع به ساخت و طراحي كاتالوگ، مشخص كنيد.

قبل از اينكه به طراحي كاتالوگ فكر كنيد، از مشتريان و مخاطبان‌تان سوال كنيد كه چرا به كاتالوگ نياز دارند و توقع‌شان از كاتالوگ شما چيست؟ سپس اهداف‌تان را مشخص كنيد. هدف شما از داشتن كاتالوگ چيست؟ مي‌خواهيد به چه چيزي برسيد؟ مخاطبان برندتان چه ويژگي‌هايي؛ مثل سن، جنسيت و... دارند؟

  1. فونت‌هاي مورد استفاده خود را محدود كنيد.

در طراحي كاتالوگ، نيازي به استفاده از فونت‌هاي متعدد يا پيچيده نيست. برخي از افراد فكر مي‌كنند بايد فونت‌هايي به كار ببرند كه هيچكس ديگري استفاده نكرده باشد. استفاده از حداكثر سه نوع فونت، در طراحي كاتالوگ تبليغاتي مناسب است؛ اولي براي عناوين، دومي براي عناوين فرعي و سومي در متن. استفاده از فونت‌هاي فراوان و ناهمخوان، باعث آشفته به نظررسيدن كاتالوگ مي‌شود.

سايز فونت‌ها بايد استاندارد باشد. براي بررسي سايز فونت، تعداد كلمه‌اي كه براي پركردن فضاي متن مورد نياز است را برآورد كنيد.

در نوشتار، براي استفاده از تاكيد، از حالت "Bold" يا "Italic" يا از فونت سايز بزرگ‌تر استفاده كنيد.

  1. ابعاد و اندازه‌ها

در طراحي كاتالوگ، به محصولات‌تان فضايي براي نفس‌كشيدن و خودنمايي بدهيد. به علاوه، چشمان بيننده نياز به استراحت دارد. مطمئن شويد در طراحي كاتالوگ، ابعاد كافي براي نشان‌دادن تمام محصولات و جلب‌توجه به مهم‌ترينِ آنها رعايت شده باشد.

تعداد صفحات، قالب صفحه و تاثير آن بر احساس مشتريان را در نظر بگيريد. شما در نيچ ماركت خود، مثلا براي صنعت سفارش ساعت يا عكاسي، احتمالا طرح سخت‌گيرانه‌تري براي نمايش جزئياتِ كمتر در هر صفحه و تاكيد بر نشان‌دادن كيفيت و خاص‌بودن كارتان بخواهيد.

به علاوه، در چنين نيچ ماركتي، احتمالا مشتريان به جنس و كيفيت كاغذ، كيفيت تصاوير و‌ هارموني رنگ‌ها اهميت بيشتري بدهند. شما مي‌خواهيد مشتريان بر صفحات كاتالوگ‌تان وقت بگذارند و به جزئيات و داستان كسب‌وكار شما پي ببرند.

بيشتر بدانيد :كاربرد انيميشن تبليغاتي سه بعدي

قبل از اقدام به طراحي كاتالوگ، به سايز كاغذ توجه كنيد. طراحي كاتالوگ سايز A4 با سايز A5 تفاوت زيادي دارد. سايزهاي استاندارد، A4 (21*29 سانتي‌متر)، A5 (21*14 سانتي‌متر)، سايز وزيري (21*17 سانتي‌متر) و سايز خشتي يا مربع شكل (19*19 يا 21*21 سانتي‌متر) هستند و تعداد صفحات كاتالوگ معمولا در مضرب 4 صورت مي‌گيرد.

بنابر محلي كه قصد استفاده از كاتالوگ خود را داريد؛ مثلا صندلي هواپيما يا يك استند در مطب پزشك، سايز مناسب را انتخاب كنيد. نگران نباشيد؛ براي مشاوره و دريافت راهنمايي، مي‌توانيد با شبكه چاپ تماس بگيريد.

 

  1. تناسب رنگ‌ها

رنگ‌ها جان و روح تازه‌اي به دنيا مي‌بخشند. از تاثير رنگ‌ها بر احساس مخاطبان، در طراحي كاتالوگ صنعتي يا طراحي بروشور مدرن غافل نشويد.

قبل از طراحي كاتالوگ، حتما روانشناسي رنگ‌ها را مطالعه كنيد. به طور مثال؛ از رنگ‌هاي قرمز و نارنجي بيشتر در رستوران‌ها استفاده مي‌شود، چراكه باعث تحريك اشتها مي‌شوند يا رنگ آبي براي نشان‌دادن آرامش استفاده مي‌شود. همچنين حتما در انتخاب رنگ‌ها به سن مخاطبان، جنسيت، روحيات، عادات رفتاري، فرهنگ و نمادهاي بومي منطقه‌اي كه مي‌خواهيد محصولات يا خدمات‌تان را معرفي كنيد، توجه كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۱۲:۴۶ توسط:paya موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :