payamarketing payamarketing .

payamarketing

طراحي منو كافه و كافي شاپ خلاقانه

طراحي منو كافه و كافي شاپ خلاقانه

شايد در ابتدا به نظر برسد كه فرايند طراحي منو كافه با قراردادن چند نوع قهوه به پايان مي‌رسد؛ اما واقعيت اين است كه صاحب يك كافي شاپ خوب براي اينكه مشتريان خود را به بيشتر ماندن و از همه مهم‌تر بازگشت به كافه تشويق كند؛ بايد زمان زيادي صرف طراحي منو كافي شاپ، چه از نظر محتوا و چه بصري، صرف كند.

پس از انتخاب و تعيين آيتم‌هاي خوراكي منو؛ مهم‌ترين قدم طراحي بصري و انتخاب يكي از انواع منوي كافي شاپ است. فراموش نكنيد يك منوي مناسب معرف شخصيت برند شما بوده و به شهرت كافه و جذب مشتري كمك مي‌كند. رعايت كردن نكات زير به شما در انتخاب منوي مناسب كمك خواهد كرد. همراه ما باشيد.

نكات مهمي كه هنگام انتخاب آيتم‌ها و طراحي منو كافه بايد به آنها توجه كنيم

شايد در ابتدا به نظر برسد كه فرايند طراحي منو كافه با قراردادن چند نوع قهوه به پايان مي‌رسد؛ اما واقعيت اين است كه صاحب يك كافي شاپ خوب براي اينكه مشتريان خود را به بيشتر ماندن و از همه مهم‌تر بازگشت به كافه تشويق كند؛ بايد زمان زيادي صرف طراحي منو كافي شاپ، چه از نظر محتوا و چه بصري، صرف كند.

پس از انتخاب و تعيين آيتم‌هاي خوراكي منو؛ مهم‌ترين قدم طراحي بصري و انتخاب يكي از انواع منوي كافي شاپ است. فراموش نكنيد يك منوي مناسب معرف شخصيت برند شما بوده و به شهرت كافه و جذب مشتري كمك مي‌كند. رعايت كردن نكات زير به شما در انتخاب منوي مناسب كمك خواهد كرد. همراه ما باشيد.

نكات مهمي كه هنگام انتخاب آيتم‌ها و طراحي منو كافه بايد به آنها توجه كنيم

اگر براي اولين‌بار است كه منوي كافي شاپ خود را معرفي مي‌كنيد يا اينكه آيتم جديدي را به آن اضافه كرده‌ايد، براي جلوگيري از هدررفت مواد تنها مقدار اندكي از مواد اوليه مربوط به تهيه آيتم‌ها را آماده كنيد.

به‌خاطر داشته باشيد كه ارائه غذاي تازه به مشتري بهتر از ذخيره حجم بالاي مواد اوليه است. چراكه ارائه غذاي بي‌كيفيت به‌مرورزمان منجر به كاهش فروش شده و به شهرت شما آسيب مي‌زند.

با نظارت دقيق بر فروش مي‌توانيد منوي خود را به‌روزرساني كنيد. براي اين كار تنها كافي است به روند فروش و ميزان محبوبيت هر يك از آيتم‌ها توجه كنيد؛ اگر در يك بازه زماني فروش آيتم مدنظر تغييري نكرد، حتماً غذاي ديگري را جايگزين آن كنيد.

نوشيدني‌هاي اصلي در طراحي منو كافه

بخش اصلي منوي يك كافي شاپ را نوشيدني‌ها در برمي‌گيرند؛ چيزي كه اغلب مشتريان براي سفارش دادن آنها به كافي شاپ مراجعه مي‌كنند؛ بنابراين اصلي‌ترين عامل جلب رضايت مشتري‌هاي كافي شاپ، قراردادن محبوب‌ترين نوشيدني‌ها در منو است. پيشنهاد مي‌كنيم در كنار نوشيدني‌ها از دونات، كروسان، پاي سيب و ساير ميان وعده‌هاي شيرين استفاده كنيد.

براي طراحي يك منوي بي‌نقص، از كافي شاپ‌هاي مختلف ديدن كنيد و منوهاي مختلف را بررسي كنيد. علاوه بر بررسي منوي منطقه و شهر خود، براي رسيدن به ايده تازه و منحصربه‌فرد؛ حتي شايد بد نباشد تا؛ از منو كافي شاپ‌هاي ساير كشورها نيز ديدن كنيد. مهم‌ترين نوشيدني‌هايي كه تقريباً در تمام كافي شاپ‌ها پيدا مي‌شوند، عبارت هستند از:

  • Coffee: قهوه و روش دم كردن آن
  • Espresso: با آب (Americano / Tonic) يا با شير (Macchiato / Cortado / Cappuccino /latte / Mocha)
  • غير قهوه: Hot Chocolate، چاي، انواع نوشابه، آب‌ميوه، Cascara، Matcha، انواع شيك‌ها و انواع دمنوش

نكات مهم هنگام طراحي بصري منو كافه

ايده‌هاي متعددي براي طراحي منو كافه وجود دارد كه مي‌توان از آنها براي بازاريابي كافي شاپ استفاده كرد. بهتر است طراحي منو را باتوجه‌به شخصيت برند و محيط كافي شاپ انجام دهيد. اما به‌طوركلي نكات و اصول اوليه طراحي در هر يك از انواع منوها يكسان بوده و رعايت كردن آنها ضروري است. در ادامه به بررسي اين نكات مي‌پردازيم:

نحوه انتخاب اندازه فونت در طراحي منو كافه

اندازه فونت و درشتي كلمات منو بايد طوري باشد كه تمامي افراد، حتي كساني كه ديد ضعيفي دارند بتوانند به‌راحتي آن را بخوانند. از طرف ديگر، استفاده از اندازه فونت بسيار بزرگ باعث شلوغي صفحه منو شده و امكان قراردادن تمامي آيتم‌ها وجود نخواهد داشت؛ بنابراين انتخاب سايزي كه هر دو نكته را پوشش دهد اهميت بسياري دارد.

نحوه انتخاب نوع فونت در طراحي منو كافه

بهتر است از يك فونت ساده و كاملاً خوانا استفاده كنيد. معمولاً فونت‌هايي كه چشم افراد به آنها عادت دارد گزينه‌هاي مناسب‌تري هستند. استفاده از فونت‌هاي پيچيده، انتخاب را براي افراد مشكل‌تر مي‌كند. براي انتخاب فونت منوي كافه، بهتر است به طراحي ظاهر كافه توجه داشته باشيد؛ طراحي كلاسيك يا مدرن سرنخ خوبي براي انتخاب فونت مناسب است.

نحوه انتخاب پالت رنگ در طراحي منو كافه

پالت رنگي كه در هنگام طراحي منو كافه انتخاب مي‌كنيد به اندازه دو مورد ابتدايي اهميت دارد. پالت رنگ انتخاب شده بايد با استايل (سبك)، برند، مفهوم و محيط كافي شاپ كاملاً هماهنگ باشد. به تضاد و هماهنگي رنگ‌ها باهم توجه كنيد تا منوي شما از نظر بصري چشم‌نواز و جذاب به نظر برسد.

 

نحوه استفاده از عكس در طراحي منو كافه

براي افزايش پويايي و جذابيت منو بهتر است از عكس استفاده كنيد. معمولاً يك يا نهايتاً دو عكس حرفه‌اي و واقعي از آيتم‌ها كافي است. به‌طوركلي تصميم در اضافه‌كردن عكس؛ به سبك كلي برند شما بستگي دارد.

روشنايي و وضوح منو كافي شاپ

در طراحي منو كافه بايد وضوح و روشنايي صفحه منو را در نظر بگيريد. به‌طوركلي يك منو مناسب به‌اندازه‌اي روشن و واضح است كه خوانايي كلمات تحت تأثير قرار نگرفته و مشتري به‌راحتي مي‌تواند آيتم‌ها را بخواند.

اگر تصميم داريد در طراحي منو خود از سبك تاريك استفاده كرده و نورپردازي داخلي كافي شاپ نيز به سبك دارك طراحي شده است؛ لازم است براي روشنايي منو (به‌ويژه منو برد) از يك نور اختصاصي استفاده كنيد. به‌گونه‌اي كه صفحه منو به‌خوبي روشن شده و قابل خواندن باشد.

دسته‌بندي بخش‌هاي مختلف منو كافي شاپ

دسته‌بندي آيتم‌ها سبب مي‌شود تا مشتري انتخاب راحت‌تري داشته باشد. براي اين كار مي‌توانيد از منوهاي متعدد استفاده كرده و يا اينكه يك منو را بخش‌بندي كنيد. براي مثال يك منو مي‌تواند شامل بخش‌هاي زير باشد:

  • نوشيدني‌هاي سرد
  • نوشيدني‌هاي گرم
  • نوشيدني‌هاي ويژه
  • ساير نوشيدني‌ها
  • ميان وعده‌هاي گرم
  • ميان وعده‌هاي سرد

محبوب‌ترين قالب‌هاي منو كافي شاپ

نكات ذكر شده در بالا براي تمامي قالب‌ها و سبك‌هاي طراحي منو كافي شاپ كاربردي هستند؛ بنابراين يك طراحي مناسب منو تنها به انتخاب قالب و سبك محدود نشده و بايد تمام نكات در آن اجرايي شوند.

استفاده از برد (تخته) به جاي كاغذي در طراحي منو كافه

شايد با شنيدن كلمه “منو / Menu” اولين تصويري كه به ذهن مي‌رسد، منوهاي كاغذي هستند. اما به جز منوهاي رايج، مي‌توانيد براي كاهش هزينه‌هاي چاپ در ابتداي مسير افتتاح كافي شاپ، از برد منو استفاده كنيد. اين بردها در استايل، سايز و رنگ‌هاي بسيار متنوعي وجود دارند كه مي‌توانيد باتوجه‌به محيط كافي شاپ مناسب‌ترين سبك را انتخاب كنيد.

در حالت كلي، بسياري از كافي شاپ‌ها برد منوي خود را در قسمت بالاي پيشخوان قرار مي‌دهند. با اين كار توجه مشتريان به پيشخوان و آيتم‌هايي مانند كلوچه، كوكي، بيسكويت، شيريني‌هاي خشك و دسرهاي اين‌چنيني كه بر روي آن قرار داده‌ايد، جلب خواهد شد.

با اينكه قراردادن برد منو در بالاي پيشخوان بسيار رايج است، اما انتخاب‌‌هاي بسيار متنوع ديگري نيز وجود دارد. بسياري از كافي شاپ‌ها براي جذب مشتري يك برد منو را جلوي درب ورودي قرار داده و تعدادي از محبوب‌ترين آيتم‌هاي منو را بر روي آن مي‌نويسند.

ساده‌ترين ايده براي انتخاب يك برد منو، استفاده از تخته سياه و گچ‌هاي رنگي براي نوشتن آيتم‌ها است. با استفاده از يك برد تخته سياه مي‌توانيد به‌راحتي منو را پاك‌كرده و آيتم‌هاي جديدي را به آن اضافه كنيد. همچنين مي‌توانيد از قاب‌هاي چوبي، فلزي و پلاستيكي جذاب به‌عنوان قاب دور يك منو چاپ شده بزرگ (به سبك پوستر) استفاده كنيد.براي طراحي منو كافه و كافي شاپ خلاقانه با پارت انيميشن در ارتباط باشد 

https://partanimation.com/menu-design/

طراحي منو كافه به سبك كلاژ عكس

به‌طوركلي سبك كلاژ؛ تصاوير مختلف را كنار هم قرار داده و يك داستان مشخصي را تعريف مي‌كند. مي‌توانيد از اين تكنيك در منوي خود استفاده كرده و در كنار نام هر آيتم، تصوير باكيفيتي از نمونه آماده شده در كافي شاپ، استفاده كنيد. اين نوع طراحي منو كافه به مشتري كمك مي‌كند تا با مشاهده تصوير واقعي انتخاب راحت‌تري را انجام دهد

براي تهيه عكس‌ها، حتماً يك عكاس حرفه‌اي استخدام كنيد تا تصاوير واقعي هر يك از آيتم‌ها را باكيفيت و وضوح بالا ثبت كند. در نهايت پس از آماده‌شدن عكس‌ها يك طراح گرافيك حرفه‌اي، با درنظرگرفتن قالب، فونت و رنگ مناسب؛ عكس‌ها را در كنار ساير عناصر منو قرار داده و طراحي را تكميل مي‌كند.

طراحي منو كافه به سبك مجله

در اين سبك نيز لازم است از عكس‌هاي باكيفيت و با وضوح بالا استفاده شود. در اين سبك علاوه بر نام و عكس هر يك از آيتم‌ها به معرفي ويژگي‌هاي خاص آن نيز پرداخته مي‌شود. اين امر سبب مي‌شود تا شما شروع‌كننده مكالمه با مشتريان خود باشيد، نظر مشتريان را جلب كرده و اشتياق آنها را براي امتحان كردن آيتم‌ها افزايش دهيد.

در اين سبك عكس هر يك از آيتم‌ها به‌صورت بزرگ و برجسته درج شده و سپس اطلاعاتي مانند مواد اوليه و قيمت به‌عنوان زيرنويس به آن اضافه مي‌شوند.

طراحي منو كافه به سبك تبليغاتي

ممكن است به طور مداوم رويدادهايي را در كافي شاپ خود برگزار كرده و پوسترهاي تبليغاتي آن را در ديوار نصب كنيد. اما جالب است بدانيد اضافه‌كردن پوسترهاي تبليغاتي به منو يك راه مؤثرتر است. چراكه تمام مشتري‌ها مجبور هستند قبل از ثبت سفارش منو را با دقت نگاه كرده و سؤالات احتمالي را از كاركنان كافه بپرسند.

در طراحي منو كافه به سبك تبليغات، از عكس آيتم‌ها استفاده نمي‌شود، بنابراين جلب نظر مشتريان با استفاده از تضادهاي رنگي انجام شده و جايگاه اعلان رويداد مدنظر در انتهاي منو است.

طراحي منو كافه به سبك محتواي تعاملي

اين سبك براي افرادي كه به طراحي مينيماليستي علاقه دارند جذاب‌تر خواهد بود. طراحي منو به سبك محتواي تعاملي سبب مي‌شود تا از بي‌نظمي اجتناب كرده و يك منوي شسته‌ورفته و منظم داشته باشيد. مي‌توانيد از فضاي پشت منو براي اشتراك‌گذاري اطلاعات جالب و شروع تعامل با مشتري استفاده كنيد. همچنين اضافه‌كردن آدرس وب‌سايت و صفحات سوشال‌مديا به قسمت پشتي منو، ايده بسيار خوبي است.

چيدمان اين‌چنيني منو كافه؛ يك اينفوگرافيك جالب براي دوستداران قهوه خواهد بود. به‌اين‌ترتيب علاوه بر تصاوير زيبا و واقعي هر يك از آيتم‌ها؛ اطلاعات گسترده‌اي در پايين هر تصوير وجود دارد كه مي‌تواند مشتريان منتظر را به خود مشغول كند.

طراحي منو كافه به سبك تخته سياه

شايد خواندن يك منو با تعداد زياد نوشيدني و ميان وعده كار طاقت‌فرسايي باشد؛ بنابراين بهتر است براي افزايش خوانايي منو انواع آيتم‌ها را بر اساس نوشيدني‌هاي سرد، گرم، غذاها و ميان وعده‌ها از يكديگر جدا كنيد. به‌اين‌ترتيب مشتري از گزينه‌هاي مختلف ارائه شده توسط شما آگاه شده و انتخاب راحت و سريع‌تري خواهد داشت.

همچنين طراحي و اضافه‌كردن CTA (يا فراخوان به عمل)، نه‌تنها مشتري را به انتخاب سريع بلكه به خريد سريع‌تر تشويق مي‌كند. سعي كنيد از CTA كوتاه، خلاقانه و صميمي استفاده كنيد.

طراحي منو كافه به سبك رسمي

در طراحي منو كافه به سبك رسمي از رنگ و فونت‌هاي خاصي استفاده شده و طراح گرافيك از قالب‌هاي مشخصي استفاده مي‌كند. در اين نوع طراحي نيز براي جلب مشتري از عكس‌هاي باكيفيت و جذاب استفاده مي‌شود.

شايد يك عكس به‌تنهايي براي تشويق مشتري به سفارش آيتم‌هاي جديد منو؛ كافي نباشد. به همين دليل لازم است يك توضيح كوتاه را به هر آيتم اضافه كنيد تا مشتري بداند چه چيزي را سفارش مي‌دهد. براي نوشتن اين توضيحات خلاقيت اهميت بسيار زيادي دارد. پس بهتر است از كلماتي استفاده كنيد كه بر حس بويايي و چشايي مشتري اثر مثبت بگذارد. براي مثال، مي‌توانيد در توضيحات به مواد اوليه اشاره كرده و سپس مزه آن را توصيف كنيد.

 

نكات تكميلي كه در هنگام انتخاب منوي كافي شاپ بايد در نظر داشته باشيد

ر نهايت پس از آنكه منو كافي شاپ را طراحي و آماده كرديد؛ براي افزايش بازده و فروش لازم است همواره بر وضعيت منو نظارت داشته و نكاتي را كه در ادامه به آنها اشاره مي‌كنيم، در نظر بگيريد.

آزمون و خطاي منو

به‌روزرساني، افزودن موارد جديد و حذف آيتم‌هاي موجود از منو؛ يك روند طبيعي در شناسايي بهترين منو است. براي اين كار لازم است جامعه هدف خود را مشخص كرده و متناسب با آن بهترين آيتم‌ها را در منو قرار دهيد.

به‌روزرساني به‌موقع منوي

باتوجه‌به ترند روز، طراحي‎هاي اخير يا تغييرات به وجود آمده در برند؛ لازم است منوي طراحي شده را آپديت كنيد. از طرفي به‌روزرساني در بازه‌هاي زماني كوتاه مي‌تواند به اعتماد مشتري و ميزان تعامل آن با برند تأثير منفي بگذارد؛ بنابراين در به‌روزرساني منو زياده‌روي نكنيد. اين روزها بيشتر افراد به سمت استفاده از منوي ديجيتال رفته‌اند.

تبليغ آيتم‌هاي موجود در منو كافي شاپ

پس از آنكه تصميم به‌روزرساني گرفتيد، در قدم بعدي بايد آيتم اضافه شده را تبليغ كنيد. در غير اين صورت مشتريان از تغيير ايجاد شده باخبر نخواهند شد. براي تبليغ علاوه بر فضاي آفلاين بايد از فضاي آنلاين نيز استفاده كنيد. صفحات سوشال‌مديا بهترين و مؤثرترين روش تبليغ آيتم جديد هستند. براي تبليغ در اين فضا از قابليت‌هايي مانند استوري و ويدئوهاي كوتاه خلاقانه استفاده كنيد.

قراردادن يك برد منو در خارج از فضاي كافي شاپ يك راه تبليغ آفلاين است. مي‌توانيد نام آيتم جديد منو را بر روي آن نوشته و توجه مشتريان را به‌محض ورود به آيتم جديد جلب كنيد.

 

 

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۴۱:۴۲ توسط:paya موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :