payamarketing payamarketing .

payamarketing

فريزر يخچال يخ نمي زند!!علت چيست؟

 

علت يخ نزدن فريزر

يخ زدن فريزر يكي از رايج‌ترين مشكلاتي است كه براي يخچال‌ها به وجود مي‌آيد و به آن سرد نكردن فريزر نيز مي‌گويند. علت يخ نزدن فريزر ، كافي نبودن برودت علي رغم كار كردن درست يخچال است.

علت يخ نزدن فريزر چيست؟

عوامل زيادي در سرد نكردن فريزر يخچال دخيل هستند. علت اين مشكل ممكن است نادرست بودن درجه يخچال باشد. شما بايد براي يافتن علت يخ نزدن يخچال به عوامل بر هم زننده تنظيمات دمايي آن دقت كنيد. دماي استاندارد براي يخچال حدود ۲ تا ۵ درجه سانتي گراد بوده و اين دما براي فريزر بين منفي ۲۰ تا منفي ۱۷ درجه سانتي گراد است. براي جلوگيري از اين مشكل بايد به دماي يخچال در فصول زمستان و تابستان توجه داشته باشيد. به عبارت ديگر تنظيمات خاص براي هماهنگي فريزر با تغييرات دما، از مواردي است كه بايد به آن توجه ويژه داشته باشيد.

در بحث بررسي علت يخ نزدن فريزر بايد بدانيد كه سيستم يخچال يك سيستم پيچيده است كه از تعداد بسيار زيادي قطعه ساخته شده است. بنابراين مشكل يخ نزدن يخچال را نمي‌توان مختص به يك قطعه دانست. علت يخ نزدن يخچال را مي‌توان به اختلال عملكرد قطعات مختلفي ربط داد كه ما در ادامه به توضيح برخي از آن‌ها مي‌پردازيم.

1- ايراد لوله‌هاي كندانسور يا كويل‌ها

يكي از مهم‌ترين عواملي كه در يخ نزدن فريزر نقش دارد و شما بايد پيش از هر چيز آن را بررسي كنيد، ايراد لوله‌هاي كندانسور است. جمع شدن آلودگي‌هاي ناشي از گرد ‌غبار و ذرات غذايي هنگام طبخ غذا بر روي كندانسور باعث كاهش برودت يخچال شده و در يخ زدن فريزر اختلال ايجاد مي‌كند.

2- ايراد رله استارت كمپرسور

ايراد در رله استارت يخچال نيز مي‌تواند علت يخ نزدن فريزر باشد. رله استارت در كمپرسور يخچال قرار دارد و اختلال در آن مانع روشن شدن موتور يخچال و در نتيجه سرد نشدن يخچال مي‌شود. شما با يك اقدام به موقع مي‌توانيد اين مشكل رله استارت را حل كرده و مشكل سرد نكردن فريزر يخچال شما حل مي‌شود.به اين منظور مي توانيد به شعبه هاي مختلف تعميرات لوازم خانگي مراجعه كنيد.

3- كثيف شدن سيم پيچ خازن و سرد نكردن فريزر يخچال

بخش سيم پيچي شده يخچال وظيفه پمپاژ كردن هواي سرد به درون يخچال را بر عهده دارد. يكي از اين سيم پيج‌ها، سيم پيچ خازن نام دارد و شما مي‌توانيد آن را در قسمت پايين يخچال ببينيد. سيم پيچ ديگر نيز در قسمت پشت پنل يخچال قرار دارد و نام آن آواپراتور است. اختلال در كار هر كدام از آن‌ها مي‌تواند باعث ايجاد اختلال در فرآيند سرد كردن يخچال شده و در نتيجه آن فريزر يخ نزند.

اختلال در اين سيم پيج‌ها ممكن است به دليل كثيف شدن و تجمع آلودگي بر روي آن‌ها باشد كه در اين صورت از درجه كاهش دما كاسته مي‌شود. اگر متوجه كثيفي روي اين سيم پيچ‌ها شديد بهتر است آن‌ها را پاك كنيد تا مانع كاهش دماي يخچال نشوند.

4- خراب شدن برد كنترل دما

در بحث بررسي علت يخ نزدن فريزر بايد بدانيد كه يكي از اصلي‌ترين قطعات براي كنترل دما در فريزر، برد كنترل دما است. از ويژگي‌هاي اين قطعه مي‌توان به ارسال ولتاژ كافي و مورد نياز به موتور فن فريزر و كمپرسور اشاره كرد. با توجه به وظيفه مهم آن، خرابي اين قطعه نقش مهمي در سرد نشدن يخچال داشته و مانع يخ زدن فريزر آن مي‌شود.

در اين شرايط اگر در اثر چفت نشدن صحيح درب جريان مداوم هوا وجود داشته باشد نيز اين قطعه تحت تاثير قرار گرفته و يخچال خوب سرد نمي‌شود. براي جلوگيري از بروز اين مشكل و رفع مشكلات مربوط به برد كنترل دما مي‌توانيد لاستيك درب يخچال را چك كرده و در صورت معيوب بودن آن را تعويض كنيد.

5- خراب شدن موتور فن و يخ نزدن فريزر

موتور فن يخچال نيز يكي از مهم‌ترين عوامل در يخ زدن فريزر است. وظيفه موتور فن نگه داشتن قطعه كندانسور است. به همين دليل خرابي آن ممكن است علت يخ نزدن فريزر باشد. اگر سيستم فن يخچال شما دچار سوختگي شود يا عيبي داشته باشد، سيستم داخلي فريزر شما نمي‌تواند هوا را از سيم پيچ‌هاي كندانسور عبور دهد. به همين دليل فريزر شما نمي‌تواند عمل سرد كردن را به خوبي انجام دهد و يخ نمي‌زند.

به طور كلي مي‌توان گفت كه خراب شدن فن موتور مي‌تواند ناشي از شكسته شدن دره‌هاي آن يا نچرخيدن آزادانه آن باشد كه اين مشكلات جزء دسته مشكلات مكانيكي قرار مي‌گيرند. مشكلات ديگر نيز مي‌تواند مربوط به شرايط الكتريكي موتور دستگاه شما باشند كه علي رغم دريافت نيروي كامل توسط دستگاه، توان لازم براي كار در موتور يخچال تامين نمي‌شود.براي كسب اطلاع از خرابي هاي رايج در خچال فريزر ها مي توانيد به صفحه ي تعمير يخچال فريزر در مشهد مراجعه كنيد.

6- خرابي موتور فن اواپراتور و يخ نزدن فريزر

براي توضيح اين مشكل بهتر است كه ابتدا با نحوه عملكرد سيستم سرمايشي يخچال فريزر آشنا شويد. سرماي لازم در اين سيستم توسط فن كندانسور تامين مي‌شود و وظيفه به جريان انداختن آن بر عهده موتور فن اواپراتور يخچال است. اگر مشكلي در موتور فن  اواپراتور يخچال ايجاد شود، عمل خنك سازي در يخچال متوقف مي‌شود و اين امر علاوه بر سرد نكردن فريزر باعث ايجاد سر و صداي زياد نيز مي‌شود. به همين دليل براي بررسي علت يخ نزدن فريزر حتما بايد موتور فن اواپراتور را چك كنيد.

7- يخ زدن اواپراتور و سرد نكردن فريزر

مارپيچ‌هايي در قطعه اواپراتور وجود دارند كه با جمع كردن شبنم‌ها در جريان هواي سرد دستگاه اختلال ايجاد مي‌كنند. بهترين اقدام براي رفع اين مشكل، يخ زدايي زير نظر كارشناس است. امروزه در يخچال فريزرهاي جديد اين اقدام به صورت اتوماتيك انجام مي‌شود. خراب شدن اجزاي اصلي سيستم يخ زدايي مانند ترموستات، دستگاه كنترل يخ زدايي و هيتر باعث تسريع يخ زدن مارپيچ‌هاي موجود در يخچال مي‌شود.

اين عامل با سرد نشدن و يخ نزدن فريزر بروز داده مي‌شود و شما مي‌توانيد براي رفع علت يخ نزدن فريزر خود اين قطعات را چك كنيد. به عنوان مثال در صورت خرابي ترموستات مي‌‌توانيد اين قطعه را تعويض كرده و تاثير اين عمل را در رفع مشكل سرد نشدن دستگاه مشاهده كنيد.

جمع بندي علت يخ نزدن فريزر يخچال

در اين مقاله به بررسي چند علت يخ نزدن فريزر يخچال بپردازيم. شما مي‌توانيد با استفاده از نكات گفته شده در اين مقاله، تا حد زيادي به منشا سرد نشدن و يخ نزدن يخچال فريزر خود پي ببريد. توصيه مي‌كنيم در مواجه با اين مشكل با افراد كارشناس و متخصص در زمينه ي تعمير لوازم خانگي مشورت كنيد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۵۵:۰۱ توسط:paya موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :