payamarketing payamarketing .

payamarketing

تاثير مشاوره ماركتينگ بر كسب و كار

براي بسياري از كساني كه هيچ منبع بازاريابي داخلي ندارند و نمي دانند از كجا شروع كنند، مشاور بازاريابي بهترين مكان براي شروع در جستجوي بازاريابي است. آنها استراتژي مناسبي براي كسب و كار شما ايجاد مي كنند و بر بازگشت سرمايه از تمام هزينه هاي بازاريابي شما تمركز مي كنند.

چه چيزي يك مشاور بازاريابي خوب را مي سازد؟

بنابراين، شما تصميم گرفته ايد كه يك مشاور بازاريابي مسير مناسبي است، اما چگونه ارزيابي مي كنيد كه چه كسي براي كسب و كار شما مناسب است ؟ به هر حال، شما متخصص بازاريابي نيستيد و به همين دليل است كه آنها را وارد مي‌كنيد. توصيه ما اين است كه به دنبال اين مهارت‌ها و ويژگي‌ها باشيد. اگر آنها ويژگي هاي زير را دارا باشند، مي توانند براي شما مناسب باشند.

۱.تجربه

وقتي با يك مشاور بازاريابي درگير هستيد، در واقع چيزي ملموس نمي‌خريد. آنها احتمالاً يك فرآيند ساختار يافته دارند كه مشتريان را از طريق آن هدايت مي كنند. براي اينكه مشاور آن داده ها را جذب كند، آن ها را معنا كند و آن ها را به يك استراتژي بازاريابي واضح تبديل كند، اين يك مهارت خاص است. و اين مهارتي نيست كه بتوان يك شبه آن را تقويت كرد. ممكن است مشاوران زيادي را ببينيد كه به تازگي آموزش خود را در اين زمينه به پايان رسانده اند. آنها به تازگي تئوري بازاريابي را در دانشگاه ياد گرفته اند و مستقيماً به سمت مشاور بازاريابي راه اندازي شده اند.

۲. مشاوران بازاريابي توانايي گوش دادن و درك كسب و كار را دارند

يكي از مهارت هاي اوليه يك مشاور بازاريابي خوب اين است كه بتواند اطلاعات لازم را از كسب و كار به بهترين شكل استخراج كند. اگر آنها ساختاريافته و سازمان يافته به نظر مي رسند، با يك روش خوب و منطقي براي پرسشگري، اين يك امتياز بزرگ است. معمولاً دو نوع مشاور بازاريابي وجود دارد. اولا، كساني كه دوست دارند مشاور بازاريابي باشند، زيرا دوست دارند در چيزي متخصص باشند.

نوع ديگر و نوعي كه بايد به دنبال آن باشيد، كساني هستند كه دوست دارند مشاور بازاريابي باشند، زيرا دوست دارند به ديگران كمك كنند تا موفق شوند و رشد كنند. شما به راحتي مي توانيد بين آنها تفاوت قائل شويد زيرا اين مشاوران جلسات را در اطراف شما و كسب و كار شما متمركز مي كنند. آنها يك مميزي بازاريابي انجام مي دهند، سؤالات هوشمندانه اي در مورد شركت، صنعت شما مي پرسند و به دقت گوش مي دهند تا كاملاً كسب و كار شما را درك كنند.

اگر هميشه شك داريد، فقط از آنها بخواهيد در پايان جلسه آنچه را كه به طور خاص براي رسيدن به آن تلاش مي كنيد، براي شما خلاصه كنند. يك مشاور خوب بايد بتواند اين موضوع را به شما منتقل كند، احتمالاً حتي بدون ارجاع به يادداشت هاي خود. همچنين از اين كه از مشاور بخواهيد روند كارشان را توضيح دهد نترسيد. اگر تصميم بگيريد با آنها كار كنيد، چه اتفاقي مي افتد؟ مراحل مربوط به آن و ميزان مشاركت شما را درك كنيد. سپس مي توانيد ارزيابي كنيد كه آيا همه چيز منطقي به نظر مي رسد.

۳. يك سابقه خوب

ما قبلاً در مورد تجربه صحبت كرده ايم، كه واقعاً بر چندين سال و انواع نقش ها يا مشتريان متمركز بود. با اين حال، سابقه چيزي متفاوت است. اين بايد ببيند كه آنها چقدر در آن نقش ها موفق بوده اند. چه چيزي به دست آوردند؟ آيا هدف زماني كه آنها شروع به كار با شركت X كردند، برآورده شد، آيا آنها به آن اهداف دست يافتند؟

يك مشاور بازاريابي خوب بايد مجموعه‌اي از داستان‌ها و مثال‌هاي موفقيت خوب داشته باشد كه بتواند آن‌ها را به اشتراك بگذارد. اين مي تواند در مورد چيزي خاص (مانند سطوح استعلام، نرخ تبديل، حفظ مشتري، سهم بازار) يا رشد مالي عمومي (فروش، ارزش مشتري، سود) باشد. مراقب مشاوراني باشيد كه ارقام خاصي به شما نمي دهند.

۴. پويا (نگرش مثبت و پراز انرژي)

به ياد داشته باشيد كه شما مجبور خواهيد بود با اين شخص، به طور بالقوه در يك دوره طولاني كار كنيد. با در نظر گرفتن اين موضوع، شما مي خواهيد مطمئن شويد كه آنها براي كسب و كار شما مناسب هستند. آيا مي توانيد خودتان را ببينيد كه با آنها كنار مي آييد؟ آيا آنها در مورد كسب و كار شما و امكاناتي كه مي توانند به شما در انجام آن كمك كنند هيجان زده هستند؟ در اينجا تعادلي وجود دارد كه شما مي‌خواهيد سطحي از واقع‌گرايي. در غير اين صورت، آنها مي‌توانند بيش از حد وعده داده شوند و كمتر به آنها عمل كنند.

ملاقات

با اين حال، اگر آنها اشتياق به كار با شما و اعتماد به نفس ندارند كه مي توانند شما را به جايي كه مي خواهيد برسانند، احتمالاً براي شما مناسب نيستند.

سرعت كار

بررسي كنيد كه دوست داريد با چه سرعتي كار كنيد و سپس بسنجيد كه آيا فكر مي كنيد مشاور در سطح مشابهي است يا خير. يكي از راه‌هاي انجام اين كار اين است كه آن‌ها را با سرعت خودتان در اطراف كسب‌ و كارتان بچرخانيد. اگر آنها مجبورند در مسير به طور قابل توجهي سرعت بيشتري داشته باشند، احتمالاً سرعت طبيعي كار خود را نشان مي دهند.

يكي از نكات احتياطي اين است كه در يك جلسه اوليه توسط بسياري از ايده هاي خلاقانه جذب نشويد. به ياد داشته باشيد، آنها هنوز به اندازه كافي در مورد شما، يا موقعيت، بازار، موقعيت و غيره شما اطلاعات كافي ندارند. آنها هيچ تحقيقي انجام نداده اند. اگر ايده‌ها فوراً كنار گذاشته شوند، نشان‌دهنده كمبود فكر و درك است. هركسي مي‌تواند ايده‌هايي داشته باشد، شما مي‌خواهيد مطمئن شويد كه ايده‌هاي خوبي ارائه مي‌كنند كه براي كسب‌وكار شما مناسب است.

۵. مشاور بازاريابي با تجربه سنتي و ديجيتال

بازاريابي يكي از آن رشته هايي است كه مدام در حال تغيير است. ۲۵ سال پيش، هيچ كس حتي يك وب سايت نداشت. ۱۵ سال پيش، تلفن‌هاي همراه روي برقراري تماس متمركز بودند.۵ سال پيش، سئو صرفاً در مورد ساخت لينك بود. چيزي كه ما سعي داريم به آن بپردازيم اين است كه بازاريابي حوزه وسيعي از كسب و كار است كه هميشه در حال تكامل است. بعيد به نظر مي رسد كه يك مشاور بازاريابي در هر عنصر متخصص باشد، اگرچه آنها بايد همه كانال ها را درك كنند. در حالت ايده آل، شما مشاوري مي خواهيد كه بتواند سابقه اي در بازاريابي آنلاين و آفلاين داشته باشد.

مشتريان قبلي

از آنها در مورد پايگاه مشتري خود بپرسيد. آيا آنها با مشترياني كه صرفاً يك كسب و كار آنلاين بوده اند كار كرده اند؟ اگر چنين است و اگر آنها نتايج عالي با آنها گرفتند، پس بايد تجربه ديجيتال لازم را داشته باشند. يك مشاور جوان تر ممكن است فقط با رسانه هاي ديجيتال كار كرده باشد، بنابراين ارزش دارد كه پيشينه سنتي آنها را نيز بررسي كنيد. تبليغات، روابط عمومي، بازاريابي مستقيم، فرآيند فروش و غيره را در نظر بگيريد. در حالت ايده‌آل، شما به دنبال تعادل هر دو هستيد، زيرا مرزها محو مي‌شوند و يك مشاور جامع‌تر مي‌تواند راه‌هاي مختلفي را پيشنهاد دهد كه مشاور متخصص‌تر ممكن است در نظر نگرفته باشد.

۶. توصيفات به راحتي در دسترس است

هر مشاور بازاريابي خوبي كه ارزش آن را داشته باشد، بانكي از توصيفات مشتري خواهد داشت. آنها را در لينكدين بررسي كنيد و به توصيه هاي آنها نگاه كنيد. يك مشاور بازاريابي خوب خوشحال مي شود اطلاعات تماس مشتري را به اشتراك بگذارد تا شما با آنها تماس بگيريد و در مورد تجربه آنها چت سريعي داشته باشيد. هيچ راهي بهتر از صحبت كردن با مشتريان قبلي و شنيدن تجربيات آنها از دست اول براي كاهش ريسك فاكتور كار با يك مشاور بالقوه وجود ندارد.

۷. ارزش ها

اكنون، همه كسب‌ و كارها ارزش‌ها را به‌طور عمومي به نمايش گذاشته نشده‌اند، اما واقعاً كسي در زمينه بازاريابي بايد اهميت اشتراك‌گذاري اين ارزش‌ها را درك كند. ارزش هاي شما منعكس كننده اصول اصلي شما هستند و نحوه اداره كسب و كار و كار با ديگران را نشان مي دهند.

اكثر مشاوران بازاريابي، در طول فرآيند خود، در مورد ارزش هاي شركت شما با شما صحبت مي كنند، بنابراين منطقي است كه خودشان مقداري داشته باشند. اگر نمي‌توانيد هرجايي منتشر شده پيدا كنيد، فقط از آنها در مورد آن بپرسيد. آيا آنها مي توانند به طور خلاصه به شما بگويند كه ارزش هاي اصلي آنها چيست؟ اگر چنين است، پس احتمالاً واقعي هستند.

هنگامي كه متوجه شديد ارزش هاي آنها چيست، چگونه با شما طنين انداز مي شوند؟ آيا اين نوع كسب و كار فردي است كه با آن احساس راحتي مي كنيد؟ هشدار داده مي شود، اگر در اوايل به وضوح تشخيص ندهيد كه برخي از ارزش هاي مشترك اصلي داريد، ممكن است همه چيز به سرعت گلابي شكل شود.

نقش ها و مسئوليت هاي كليدي يك مشاور بازاريابي

مشاوران بازاريابي در شكل ها و اندازه هاي مختلفي توليد مي شوند. چندين نقش مختلف وجود دارد كه يك مشاور بازاريابي مي تواند انجام دهد، بنابراين مهم است كه ابتدا آنچه را كه نياز داريد در نظر بگيريد و اينكه آيا اين با آنچه مشاور ارائه مي دهد همسو است يا خير.

نقطه شروع براي اكثر شركت ها اين است كه آنها تخصص بازاريابي داخلي ندارند، مي دانند كه مي خواهند رشد كنند، اما نمي دانند چگونه اين كار را انجام دهند. آنها احتمالاً تشخيص داده اند كه بازاريابي يك شكاف مهارتي اصلي در كسب و كار است و به دنبال كسي هستند كه اين شكاف را برطرف كند.

تصميم گيري در مورد سطح مورد نياز

اولاً، به ميزان مسئوليتي كه اين شخص در كسب و كار شما خواهد داشت، در صورت استخدام او فكر كنيد. آيا آنها در سطح مدير، سطح مدير يا در سطح عملياتي هستند. هنگامي كه اين را فهميديد، مي توانيد ارزيابي كنيد كه آيا تناسب درست است يا خير. در سطح مدير، اين احتمال وجود دارد كه مشاور بازاريابي بسيار استراتژيك باشد. آنها اهداف مورد نظر كسب و كار را ارزيابي مي كنند و يك استراتژي بازاريابي در مورد اينكه چگونه كسب و كار مي تواند به آنجا برسد ايجاد مي كنند.

در سطح مديريتي، يك مشاور بازاريابي آن استراتژي را اتخاذ مي كند و به يك برنامه بازاريابي عملياتي تبديل مي شود و بر اجراي برنامه فعاليت نظارت مي كند. اين مي تواند شامل مديريت كاركنان عملياتي شخص ثالثي باشد كه مسئوليت آنها را بر عهده دارند. يا شايد صرفاً به شخص ديگري كه مسئول مديريت اجراي واقعي فعاليت است، راهنمايي كنيد. در اين مورد، تناسب با تيم نيز مهم است.

نشانه هاي واضحي كه نياز به مشاور بازاريابي داريد

بنابراين اكنون مي دانيم كه چگونه يك مشاور بازاريابي خوب را شناسايي كنيم، چگونه مي دانيد كه آيا به آن نياز داريد؟ چند نشانه وجود دارد كه نشان مي دهد چه زماني به حمايت بازاريابي خارجي نياز داريد.

۱. فقدان پرس و جوهاي جديد در مورد كسب و كار

يكي از مسائلي كه بسياري از كسب و كارها دارند اين است كه آنها واقعاً سؤالات را پيگيري نمي كنند. اين امر به ويژه در يك سازمان بزرگ‌تر كه در آن فرآيند رسيدگي به پرسش‌ها ممكن است در ميان چندين نفر از كاركنان پخش شود، صادق است. گاهي اوقات آگاهي مي‌تواند غريزي باشد، اما معمولاً زماني كه شروع به تأثير آن بر جريان نقدي مي‌كند، نشانه‌اي واضح دريافت مي‌كنيد. با اين حال، شما موفق به شناسايي اين واقعيت شده ايد، اگر پرس و جوي جديدي در مورد كسب و كار نداريد، يك مشاور بازاريابي واقعا مي تواند به شما براي رسيدگي به اين موضوع كمك كند.

مدل هاي مختلف كسب و كار

بسياري از كسب و كارها بر اساس مدلي براي حفظ مشتريان مكرر رشد مي كنند و شكوفا مي شوند. با اين حال، حتي اگر اينطور باشد، به دليل ريزش مشتري به نقطه اي خواهيد رسيد كه رشد شما متوقف مي شود. به همين دليل است كه پرس و جوهاي جديد در كسب و كار هميشه حفظ و نگهداري ضروري است. اگر ارزش مشتريان جديد از ارزش از دست رفته مشتريان بيشتر باشد، بايد هميشه در جهت مثبت حركت كنيد.

يك مشاور بازاريابي خوب بايد بتواند در هر دو انتهاي اين قيف فروش به شما كمك كند. آنها بايد بتوانند در مورد استراتژي هايي براي ايجاد سرنخ بيشتر در بالا و به حداقل رساندن ريزش مشتري در پايين مشاوره دهند. همچنين، آنها بايد بتوانند در مرحله مياني نيز به شما كمك كنند. نرخ تبديل شما. پس از همه، شما ممكن است هيچ مشكلي در توليد سرنخ نداشته باشيد، اما مسئله تبديل آنها به مشتري است.

۲. شما با بازدهي كمي هزينه زيادي مي كنيد

معمولاً سه نوع كسب و كار براي موفقيت در بازاريابي وجود دارد.

كساني كه در بازاريابي در سطح بالايي در كسب و كار سرمايه گذاري مي كنند و بازده مثبت ايجاد مي كند. به طور معمول، اين مشاغل از قبل تحت پوشش بازاريابي قرار خواهند گرفت و بعيد است كه به خدمات مشاور نياز داشته باشند.

كساني كه به طور ارگانيك از طريق شفاهي رشد كرده اند و هرگز در هيچ فعاليت بازاريابي ديگري غير از اصول اوليه (يعني وب سايت و بروشور دارند) سرمايه گذاري نكرده اند. اين نوع كسب و كار واقعاً مي تواند از نظرات يك مشاور بازاريابي بهره مند شود تا آنها را به سطح بعدي برساند.

در نهايت، كساني كه پول زيادي را براي بازاريابي سرمايه گذاري مي كنند، اما بازده خوبي براي هزينه هاي خود دريافت نمي كنند. اگر در اين حيطه قرار مي گيريد، قطعاً به يك متخصص بازاريابي خارجي نياز داريد تا بيايد و تجزيه و تحليل كند كه كجا اشتباه مي كنيد. تمام هزينه هاي بازاريابي بايد بازدهي مثبت ايجاد كند. بنابراين اگر اينطور نيست، جايي اشتباه است. اين احتمال وجود دارد كه آنها در طي چند هفته هزينه خود را در هزينه هاي هدر رفته بازاريابي براي شما صرفه جويي كنند.

۳. شما نمي دانيد چه چيزي كار مي كند

با توجه به نكته قبلي، فقط در صورتي مي‌دانيد كه در كدام كمپ مي‌نشينيد كه عملكرد خود را دنبال كنيد. برخي از افراد ممكن است حتي ندانند كه آيا فعاليت آنها بازدهي ايجاد مي كند يا خير، كه هميشه يك وضعيت نگران كننده است. ممكن است از تامين كنندگان شخص ثالث براي ارائه عناصر منفرد از فعاليت بازاريابي خود استفاده كنيد. در حالت ايده آل، آنها گزارش بازگشت سرمايه را ارائه مي دهند. با اين حال، اغلب رابطه با كسب و كار به گونه اي است كه آنها ديدگاهي كل نگر از دنبال كردن يك رهبري از طريق سيستم به سمت فروش ندارند.

۴. شما نمي توانيد متمركز بمانيد

اكثر مشاغل توسط افرادي با روحيه كارآفريني راه اندازي مي شوند. اين به اين دليل است كه براي ايجاد يك اتفاق، نگرش مثبت و رويكرد به ريسك لازم است. آنها رويايي‌هايي هستند كه فرصت‌ها را مي‌بينند، هيجان‌زده مي‌شوند و با احتمالات انگيزه مي‌گيرند و سپس يا خودشان آن را محقق مي‌كنند، يا افراد متمركز بيشتري را براي تحقق آن وارد مي‌كنند.

مشكل چنين روحيه كارآفريني، به همين دليل است كه بسياري از كسب و كارها شكست مي خورند ( تنها ۴ درصد از كسب و كارها يك سالگرد ۱۰ ساله خود را جشن مي گيرند )، به اين دليل است كه مي توانند تمركز نداشته باشند. از آنجايي كه كارآفرين از هيجان ايده برانگيخته مي شود، آنها اغلب به جاي به حداكثر رساندن آنچه در حال حاضر دارند، با فرصت هاي آينده پرت مي شوند.

۵. شما مخاطبان هدف خود را درك نمي كنيد

مخاطبان شما چه كساني هستند؟ حال اگر واكنش غريزي شما «مطمئن نيستم» بود يا جمله شما با كلمات «همه» يا «همه» شروع شد، به يك مشاور بازاريابي نياز فوري داريد. دو سطح وجود دارد. در مرحله اول، دانستن اينكه مخاطب هدف شما چه كساني هستند. شما نمي توانيد تلاش كنيد و براي همه جذابيت داشته باشيد. زيرا مشتريان متفاوت هستند، ما همه يكسان نيستيم. چيزي كه براي يك نفر جذاب باشد، شخص ديگري را خاموش مي كند.

سطح دوم اين است كه شما ممكن است بدانيد كه مخاطبان هدف شما چه كساني هستند، اما چقدر عميق آنها را درك مي كنيد؟ رايج ترين ويژگي هاي قابل شناسايي آنها چيست؟ چرا آنها به محصول يا خدمات شما نياز دارند؟ احتمال خريد آن چگونه است؟ روند تصميم گيري آنها چگونه خواهد بود؟ آيا مي توانيد محرك هاي اصلي خريد آنها را شناسايي كنيد؟

تا زماني كه پاسخ اين سؤالات را ندانيد، براي بازاريابي شما غيرممكن است كه بازده بالقوه خود را به حداكثر برساند. اين امر بر هر مرحله از فرآيند بازاريابي تأثير مي گذارد. از موقعيت‌يابي برند كسب و كار، موقعيت‌يابي محصول، پيام‌رساني، قيمت‌گذاري، كانال‌هايي كه از طريق آن‌ها ارتباط برقرار مي‌كنيد، فرآيند فروش تا استراتژي حفظ مشتري. اين احتمالاً رايج ترين اشتباهي است كه كسب و كارها در زمينه بازاريابي مرتكب مي شوند. آنها فقط براي شناسايي و درك اينكه بازار هدف اصلي آنها كيست وقت صرف نكرده اند.

۶. شما يك استراتژي واقعي نداريد

بسياري از كسب و كارها در بازاريابي سرمايه گذاري مي كنند، بدون اينكه يك استراتژي واقعي داشته باشند كه تمام فعاليت ها بر اساس آن باشد. مشكل چنين سناريويي اين است كه چگونه مي توان فهميد كه آيا فعاليتي كه آن را انجام مي دهيد فعاليت صحيحي است يا خير؟ يك استراتژي بازاريابي بايد شامل ترسيم واضح هر يك از موارد زير باشد.

  • اهداف كسب و كار، آنچه شما نياز داريد كه فعاليت بازاريابي خود را براي دستيابي به اهداف بلند مدت و كوتاه مدت خود ايجاد كنيد.
  • چگونه كسب و كار در موقعيت رقابتي قرار مي گيرد
  • تجزيه و تحليل SWOT و PEST از كسب و كار
  • تفكيك معيارهاي كليدي بازاريابي كسب و كار
  • تقسيم بندي واضح ارائه
  • بازارهاي هدف
  • پيام رساني
  • طرح فعاليت بازاريابي

۷. تيم شما بي تجربه است و به راهنمايي استراتژيك نياز دارد

بسياري از مشاغل مي توانند به سرعت رشد كنند. اين معمولاً شامل استخدام كاركنان كليدي است كه مي توانند ظرفيت قابل تحويل كسب و كار را افزايش دهند. همچنين، در روزهاي اوليه، مي توان از طريق كيفيت ارائه و تبليغات شفاهي مثبت، كشش معقولي را به دست آورد. با اين حال، چيزي كه معمولاً به اين معني است اين است كه شما تيمي را پرورش داده ايد كه مي تواند به مشتريان بيشتري خدمات رساني كند. اين بدان معنا نيست كه شما لزوماً تيمي را پرورش داده ايد كه مي تواند مشتريان بيشتري را جذب كند.

اغلب، از آنجا كه يك كسب و كار در روزهاي اوليه به درجه اي از موفقيت دست يافته است، بازاريابي را به عنوان يك كار اصلي شناسايي نمي كند. بنابراين آنچه مي تواند اتفاق بيفتد اين است كه يك كسب و كار به اندازه قابل توجهي رشد كرده باشد، با سربار قابل توجهي، قبل از اينكه متوجه شويد براي ادامه رشد، شكافي در مهارت بازاريابي وجود دارد كه بايد برطرف كنيد.

۸. شما به يك فلات برخورد كرده ايد

همانطور كه اشاره كرديم، يك كسب و كار مي تواند به طور قابل توجهي و به سرعت، بر اساس ارائه با كيفيت خدمات يا محصول خود، رشد كند. با اين حال، با هر كسب و كاري، تنها تا جايي وجود دارد كه مي تواند شما را به پيش ببرد. فقط يك بازار محدود وجود دارد كه مي‌توانيد به طور طبيعي بدون بيرون رفتن و گرفتن فعالانه از آن استفاده كنيد. براي برخي اين مي تواند كسب و كار را براي هفته ها، ماه ها يا حتي سال ها حفظ كند.

با اين حال، در برخي موارد، متوجه خواهيد شد كه رشد فروش شما كاهش يافته است. حتي ممكن است به اوج خود رسيده باشد و به نزول رسيده باشد. در اين مرحله بايد در نظر بگيريد كه چگونه يك رويكرد فعال تر براي بازاريابي كسب و كار شما مي تواند يك بار ديگر تقاضا و رشد فروش را تحريك كند.

۹. شما به يك مربي نياز داريد كه بتوانيد به او اعتماد كنيد و پشتيباني مداوم را ارائه دهيد

هميشه اينطور نيست كه شما نياز به يك مشاور بازاريابي داشته باشيد تا با شما در ايجاد استراتژي بازاريابي كمك كند. شما ممكن است در حال حاضر برخي از منابع بازاريابي داخلي داشته باشيد و صرفاً ديدگاه خارجي در مورد چيزها را بخواهيد. يك مشاور بازاريابي صرفاً با انجام مميزي در مورد كارهايي كه در حال حاضر انجام مي‌دهيد و مشاوره در مورد چگونگي بهبود كارها مي‌تواند ارزش زيادي به كسب و كار شما اضافه كند. همچنين ممكن است كار با آنها به عنوان يك مربي بازاريابي مداوم براي شما مفيد باشد.

تفاوت مشاور بازاريابي و آژانس بازاريابي چيست؟

براي بسياري از كسب و كارها به اندازه كافي آسان است كه تشخيص دهند كه نياز به پشتيباني بازاريابي دارند، اما با وجود عرضه كنندگان بازاريابي بسيار زياد در بازار، چگونه مي دانيد كدام يك براي كسب و كار شما مناسب است؟ چهار نوع تامين كننده اصلي وجود دارد. كساني كه در يك كانال خاص (ديجيتال، روابط عمومي، تبليغات، اجتماعي و غيره)، فريلنسرها (پشتيباني موقت در قراردادهاي كوتاه مدت)، آژانس هاي بازاريابي و مشاوران بازاريابي تخصص دارند.

يك مشاور بازاريابي معمولاً به عضوي ارزشمند از تيم تبديل مي شود. آنها در واقع به عملكرد بازاريابي شما تبديل مي شوند، نه در ليست حقوق و دستمزد شركت. اكثريت قريب به اتفاق با نتايجي كه به دست مي آورند زندگي مي كنند و مي ميرند و اغلب به اندازه ۱۲ ماه آينده روي برنامه ۳ ساله تمركز مي كنند. بدون شك، آنها مي خواهند استراتژي ايجاد و اجرا كنند كه در راستاي اهداف بلندپروازانه، كسب و كار را رشد دهد. تا زماني كه مشتري نتواند نتايج ملموس را ببيند، آنها حفظ نخواهند شد.

يك آژانس بازاريابي معمولا به عنوان يك تامين كننده در نظر گرفته مي شود. آنها به سادگي بر ارائه آنچه شما از آنها مي خواهيد تمركز مي كنند. معمولاً نتايج را رديابي نمي‌كنند ، بنابراين نمي‌توانند درباره بازگشت سرمايه گزارش دهند. تمركز كوتاه‌مدت آن‌ها با راضي نگه‌داشتن تماس‌هايشان انجام مي‌شود – زيرا اگر مشتري از خدمات ارائه‌شده راضي باشد، براي پروژه بعدي به او مراجعه خواهد كرد.

زمان مناسب براي استخدام مشاور بازاريابي چه زماني است؟

زمان مناسب براي دريافت مشاوره بازاريابي حرفه‌اي ايده‌آل قبل از شروع كسب‌وكارتان است. با اين حال، به دليل محدوديت منابع و جريان نقدي، اين هميشه امكان پذير نيست. در واقع، به محض اينكه توانايي پرداخت خدمات يك مشاور بازاريابي را داريد، اگر دانش يا منبع داخلي نداريد، بهترين زمان براي شروع است. دليل آن اين است كه يك مشاور بازاريابي يك سرمايه گذاري در كسب و كار است .

سخت‌تر كردن سرمايه‌گذاري

خيلي بعيد است كه شما در رابطه با بازاريابي هيچ كاري انجام نمي دهيد، بنابراين احتمالاً هزينه هاي بازاريابي را به طور مداوم متحمل مي شويد. به طور معمول، يك مشاور بازاريابي مي تواند هزينه خود را با حذف هزينه هاي ناكارآمد و تمركز مجدد بودجه بر روي مناطقي كه بهترين بازده را ايجاد مي كنند، بپردازد.

با اين حال، بسياري از شركت‌ها تشخيص نمي‌دهند كه وقتي زمان‌ها پررونق است و جريان نقدينگي خوب است، به مشاور بازاريابي نياز دارند. معمولا برعكس است. هنگامي كه فروش شروع به كاهش مي كند و جريان نقدينگي كاهش مي يابد، آنها متوجه مي شوند كه به مشتريان بيشتري نياز دارند و بازاريابي وسيله اي است كه آنها را به سمت كسب و كار سوق مي دهد. اين چيزي است كه تصميم را سخت تر مي كند. با اين حال، اگر يك مشاور بازاريابي خوب در زمان هاي خوب به كار گرفته مي شد، احتمالاً اين افت فروش هرگز اتفاق نمي افتاد.

جمع بندي

بازاريابي يك رشته بزرگ است. تعداد زيادي آژانس متمركز خلاق براي كمك به شما در چنين پروژه هايي وجود دارد. به احتمال زياد، يك مشاور بازاريابي خدمات خلاقانه خود را با يك خلاصه خلاقانه فشرده و مكانيزمي براي اندازه‌گيري نتايج، بيشتر درگير مي‌كند. يك مشاور بازاريابي واقعاً به وظيفه بازاريابي كسب و كار تبديل مي شود و در مورد چگونگي پيوند بازاريابي با جهت استراتژيك كسب و كار مشاوره مي دهد. يك مشاور بازاريابي خوب همچنين به نظارت و مديريت فرآيند پياده سازي براي كسب و كار كمك مي كند.

اين ساده‌ترين راه براي تضمين اين است كه طرح پيشنهادي بازده سرمايه‌گذاري قابل قبولي را ايجاد مي‌كند. فقط بايد مطمئن شويد كه فردي را انتخاب مي كنيد كه نگرش، اعتبار و شخصيت مناسبي داشته باشد و با كسب و كار شما سازگاري فرهنگي خوبي داشته باشد. به هر حال، اگر آنها كارشان را خوب انجام دهند، احتمالاً سال‌هاي موفقي با آنها كار خواهيد كرد.براي برخورداري از مشاوره ماركتينگ و بازاريابي توسط تيم حرفه اي پارت انيميشن اينجا كليك كنيد 

به چه كسي مشاور ماركتينگ مي گويند؟

فردي كه براي تحقق اهداف بازاريابي به بهترين نحو ممكن خدمات مشاوره را انجام مي دهد، مشاور ماركتينگ نام دارد. مشاوران بازاريابي به صورت كاملا حرفه اي از اوضاع و نوسانات موجود در بازار و نيازها و خواسته هاي مشتريان مطلع مي باشد، به ترفندها و طراحي هاي مرتبط با بازاريابي آشنا بوده و همچنين در زمان مناسب براي به كارگيري اين شگردها متبحر است.

در ادامه شما را با وظايف مشاوران بازاريابي آشنا خواهيم كرد، از جمله مهم ترين وظايف مشاوران بازاريابي مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:

  • تحليل و بررسي فعاليت هاي رقبا
  • پيشنهادهاي اجرايي براي بازاريابي
  • تحليل و بررسي بازار هدف
  • تحقيق و بررسي وضعيت بازار و كسب و كارها
  • ارائه يك استراتژي و برنامه ريزي مناسب

مهارت هاي تخصصي يك مشاور ماركتينگ

براي اينكه يك مشاوره ماركتينگ خوب را مديريت كنيد، به عنوان يك مشاور ماركتينگ بايد مهارت هاي تخصصي ذيل را دارا باشيد، كه مهمترين آنها عبارتند از:

  • Marketing Plan يا تدوين برنامه بازاريابي
  • Market Analysis يا تحليل ماركتينگ
  • Strategic Marketing يا استراتژي ماركتينگ 
  • Customer Relationship Management يا ارتباط با مشتري
  • Content Marketing يا بازاريابي محتوايي
  • Planing يا برنامه ريزي
  • Creative يا خلاق
  • Time Management يا مديريت زمان
  • Service Providing to Clients يا خدمات به مشتريان
  • Innovative يا نوآور
  • Financial Management Skills يا مهارت هاي مديريت مالي

 

تدوين برنامه بازاريابي يا Marketing Plan توسط مشاور ماركتينگ

تدوين برنامه بازاريابي يا Marketing Plan توسط مشاور ماركتينگ، تهيه مي شود كه نياز به دانش و تجربه تخصصي در اين حوزه دارد، كه براي دريافت خدمات مشاور ماركتينگ، مركز مشاوره مديريت ماهان مي توانيد با كارشناسان ما در تماس باشيد.

مشاور بازاريابي با تهيه و تدوين برنامه بازاريابي به تعيين شعار برند و شناسايي بازاريابي چند زمينه اي كمك مي كند؛ چرا كه وقتي يك سازمان به مشاوره ماركتينگ نياز دارد و بايد توسط يك مشاور خارج از سازمان به مسائل پرداخته شود؛ كه در برخي مواقع به صورت كوتاه مدت و در برخي پروژه ها به صورت بلند مدت اين موضوع مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

مشاور ماركتينگ در چگونگي اجراي استراتژي ها نقش مهم و كليدي را ايفا خواهد كرد، تا نتايج پر رنگ همراه با اقدامات مختلف پديدار شود، و سازمان ها بهترين عملكرد را در راستاي رسيدن به اهداف تجربه نمايند.

 

واع مشاور ماركتينگ چيست؟

مشاور ماركتينگ براي اينكه عملكرد قابل قبولي را در سازمان ايفا كند، نياز به مجموعه مهارت هاي تخصصي در زمينه رفتار مشتري بر اساس اصول روانشناسي مشتري، تجارت، بازاريابي و… دارند. انواع مشاوره ماركتينگ عبارتند از:

  • مشاوره ماركتينگ با استفاده از تجربه مشتري و افزايش رضايت وي
  • مشاوره ماركتينگ با استفاده از اطلاعات كف بازار
  • مشاوره ماركتينگ بر اساس خريد و بسته بندي
  • مشاوره ماركتينگ ميداني يا خياباني
  • مشاوره ماركتينگ چريكي
  • مشاوره ماركتينگ بر اساس خلق برند
  • مشاوره ماركتينگ بر اساس روابط عمومي
  • مشاوره ماركتينگ بر اساس تبليغات تلويزيوني و…
  • مشاوره ماركتينگ جهاني
  • مشاوره ماركتينگ آنلاين

در بالا به مهمترين مشاوره هاي ماركتينگ اشاره كرديم، در صورتي كه در سازمان خود نياز به مشاوره ماركتينگ داريد؛ بايد فردي به عنوان مشاور انتخاب نماييد، كه هم از دانش و هم از تجربه كافي در زمينه عملي بازاريابي اطلاعات كافي را دارا باشد.

مشاور ماركتينگ با تفكر خلاقي كه دارد، مي تواند تمامي داده هاي مورد نياز را تجزيه و تحليل نمايد. در نهايت خروجي كار را بر اساس نتيجه محور بودن و رفتار مشتريان تنظيم مي كند، تا سازمان بتواند به اهداف تجاري خود دست يابد و بهترين نتيجه براي سازمان رقم بخورد.

تفاوت فروشنده و مشاور ماركتينگ

يك فروشنده تمايل دارد فقط بفروشد در صورتي كه مشاور دنبال حل كردن مشكل و نياز مشتري است و با توجه به روش هايي كه تجربه دارد، باعث بهبود درآمد كسب و كار مي شود.

فروشنده دنبال فروش بيشتر است، در صورتي كه مشاور به دنبال اين است كه محصولي در اختيار مشتري قرار گيرد، كه به آن نياز دارد نه صرفا فروش محصول، به مشتري كه نيازي به محصول ندارد.      

  • مشاورين بازاريابي تمامي روش هاي جديد را مي داند
  • مشاوران بازاريابي همواره دنبال شناخت بازار هدف هاي جديد هستند.
  • مشاوران بازاريابي با برنامه ريزي اصولي پيش مي روند و برنامه ريزي جزء اصول كاري آنهاست.
  • مشاوران بازاريابي همواره سعي در تحليل و بررسي فعاليت هاي رقبا دارند.
  • مشاوران بازاريابي مشتريان مختلف را تحليل مي كند و بازخورد رفتار آنها در خريد را مورد بررسي قرار مي دهد.
  • مشاوران بازاريابي در رابطه با كل خدمات و محصولات اطلاعات كامل دارد و در پاسخگويي به تمامي سوالات مشتريان در اين زمينه تسلط كامل دارند.
  • مشاوران بازاريابي قادر به آموزش روش هاي مختلف و اصول بازاريابي به همه ي كاركنان موجود در سازمان مي باشند.

كسي كه وظيفه مشاور بازاريابي را بر عهده دارد، راهكارهايي كه باعث وفاداري فروشنده و مشتري مي شود را به خوبي مي داند و سعي دارد راهكارهايي كه در اين راستا موثر است، را به نحو احسن پياده سازي كند.

تمامي مواردي كه ذكر شد جزء وظايف تخصصي مشاوران بازاريابي بوده و با وظايف فروشندگان و مشاور فروش كاملا متفاوت است.

اگر قصد داريد در كسب و كارتان موفق شويد و به هدف هاي مد نظرتان در زمينه شغلي خود برسيد، به شما پيشنهاد مي كنيم كه حتما از كساني كه علم مشاوره ماركتينگ را دارند؛ غافل نشويد و از راهنمايي و تجربيات موثر آنها در اين زمينه كمك بگيريد.

همچنين لازم است به ياد داشته باشيد براي دريافت خدمات مشاوره؛ شما مي توانيد با مركز خدمات مشاوره مديريت و توسعه كارآفريني ماهان در ارتباط باشيد و از مشاوران با تجربه و تراز اول در كسب و كار خود استفاده نماييد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۳۱:۴۵ توسط:paya موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :